juusefin

Alla inlägg under november 2015

Av Josefine Bygghammar - 28 november 2015 08:17

Jag har alltid sagt att jag varken kan baka eller laga mat. Men det är bara ett försvar till att jag inte tränat på de tillräckligt mycket, eller helt enkelt inte varit intresserad och aldrig behövt göra mer avancerade maträtter och bakverk än makaroner och köttbullar och chokladbollar!

Men, nu helt plötsligt tycker jag att det är roligt! Jag känner både för att laga mat och baka! Kanske har det med ålder att göra, eller så har har det helt enkelt att göra med att jag tränat på de och ser att jag kan!

I torsdags hade vi "halv sex hos mej" och jag klarade det!
Laga mat är verkligen något som annars kan ta ner min självkänsla, men, jag gjorde det =)


Så härligt!!

Och nu sitter jag här och njuter av att det imorgon är första advent!
Mysigt värre.


Snart kommer Hanna och lillviktor så ska vi gå till julmarknaden här i Tjällmo!

Underbart.

Annars så saknar jag min andra hälft.
2 veckor kvar!

Ha en härlig lördag :-)

Av Josefine Bygghammar - 18 november 2015 21:25

Idag är jag starkare!
Ingen träning idag tyvärr, men en mycket kort uppfriskande cykeltur till och från jobbet blev det iallafall. Jag la mej tidigt och nu är det också snart sängen som gäller. Heja mej!

Hade näst sista tillfällen på ICDP-kursen idag. Då skulle vi ha filmat oss själva i action. Det är ju inte det roligaste kanske att visa sig själv på film inför andra, men å andra sidan är det ju precis det man visar för sina elever varje dag.

Det blev iaf ett lyckat kurs-tillfälle tycker jag. Intressesant att se andras filmer och såklart intressant att få ransaka sig själv också. Kan ju säga att kroppsspråk och varierat röstläge genomsyrar mina videor. På gott och ont! Visst har man mycket man kan förbättra!

Jag är fortfarande nöjd med att lektionens mål och elevernas iup:r flyter på bra!
Nu är nästa steg att få till pedagogiska planeringar i alla ämnen.
Det är liksom lättare att få till om man bara undervisar i t ex matte o no. Har man däremot 5 ämnen till, och i olika årskurser, är det inte helt lätt att få till det. Men jag ska!
Har ju många planeringar från förr, men jag är expert på att uppfinna hjulet gång på gång, vilket ju såklart är tidskrävande. Men eftersom jag vill ha med eleverna i planeringen måste den ju förändras. Iaf arbetssätten.
Det centrala innehållet och syftet är ju detsamma.

Men med fantaststiska underbara elever i klassrummet är det inte så svårt att känna att det snart är genomförbart.

Älskar mitt jobb och jag älskar att undervisa.

Jag älskar också att mysa i soffan till bonde söker fru med den jag älskar, så ja, jag har också skaffat mej ett liv utanför jobbet.

Imorgon är det mycket musik på schemat! Det gillar vi skarpt :-)
Snart lucia!

Snart dags att sova!

Hörs

Av Josefine Bygghammar - 17 november 2015 19:56

Att åldras är ju också att lära känna sig själv. Jag tror inte att jag riktigt lärt känna mig själv förrän nu.


Det är nog en av de "få" fördelar med att vara vuxen. Nej, såklart finns det fler fördelar med att vara vuxen. Men det är inte alltid lätt. Ibland är vi nog många som minns barndomen som en lättare och problemfri tid.

Att bara kunna gråta ut i mammas famn och få ett plåster kunde rädda en grå dag många gånger. Som vuxen har man så många fler problem som man stöter på, och då räcker det inte alltid med en famn och ett plåster. Även om det, såklart, också faktiskt kan hjälpa ibland. En mammas famn är iallafall alltid för mig en genväg till lättat hjärta.

Så har det alltid varit för mig. Har jag haft problem eller gjort något som jag känt varit fel, har jag berättat det för min mamma och så har det genast släppts en sten från mitt hjärta. Och så är det än idag, att prata med mamma är fortfarande något av den bästa medicinen för mig. Och det har jag ju ingen annan att tacka för, än min älskade mamma. Tack för att du givit mig förtroendet att du alltid finns där för mig.

Och idag har jag mer självinsikt än någonsin. Jag har lätt för att ransaka mig själv och erkänna mina brister.

Den här veckan (det är iofs bara tisdag) har jag varit trött och lättretad. Jag har retad mej på saker jag inte retar mej på annars och känt en känsla av hopplöshet. Idag vet jag varför. För lite sömn, vilket är givet, oregelbundna mattider (ja, jag är som ett barn), och högre tempo än vanligt. Då blir jag trött, grinig och ibland till och med otrevlig. Eller till och med, kanske är flera som tycker att jag är det ofta, men det är absolut inte min mening!

Men vad jag vill ha säga med det är att det är skönt att vara vuxen och kunna inse att det är inte är livet som är skit i största allmänhet, det är jag själv som varit slarvig.!

Något mer som saknas i mitt liv är fysisk aktivitet. Det var verkligen längesen jag tränade, till och med hur längesen som helst sen jag gick en långpromenad. Det är inte bra.

Så innerst inne vet jag ju varför jag känner mig trött och motivationslös just nu.

Och eftersom jag är lärare vet jag ju vad som krävs. Mål.

1. Börja träna. Inte 2 pass om dagen 7 dagar i veckan, utan till en början 2 pass på gymmet eller 2 långpromenader inkl promenad eller cykeltur till jobbet. Sen kan du öka!

2. Ta inte den där sista koppen kaffe runt 20.00 bara för att v gör det. Strunta i den och lägg dig när du brukar, vilket är absolut senast kl 22 i veckorna.

3. Ät mer frukt och grönsaker. Ät mer mellanmål. Lägg ner det där "hinner inte äta frukost-larvet" och ät något på morgonen. Antingen vid morgonmötet eller innan jobbet.

4. Ät något mellanmål på eftermiddagen så att du inte är vrålhungrig när du kommer hem vid 18.00

Så nog har jag lösningar på mina "problem".
Vem vill ha en trött och lättretad fröken liksom? Eller flickvän? Ingen skulle jag tro.

Varför skriver jag det här då?
Jo dels för att jag tar till mig kunskap genom att skriva, och kan jag skriva om det kan jag göra det. Och just nu känner jag att allting helt plötsligt känns tungt. Jag känner liksom att jag inte räcker till. Inte till vänner, familj, pojkvän eller jobb.

Men det beror inte på någon annan, än mej själv!

Mitt liv är underbart. Jag lever verkligen ett fantastiskt liv, jag är bara bortskämd med att tycka att allt är så lätt och får jag många motgångar blir jag deppig. Men ur motgångarna föds framgångarna!


Det är så mycket roligt jag har att se fram emot, och det bästa av allt, min pojkvän som också är min bästa vän, delar jag framtiden med!

Så, ett bad o tidig nattning är vad som gäller för mej :-)

Nä, jag e inte bitter!

:-)!

Kram på er

Av Josefine Bygghammar - 13 november 2015 21:03

Den här veckan har också varit otroligt intensiv. Det är ofta jag skriver så numera känns det som, men det är också den känslan jag har när jag tillslut inser att fredagen är här och en ledig helg väntar.

Jag älskar verkligen mitt jobb, och behöver aldrig nånsin titta på klockan under skoldagarna, men när man känner att man inte hinner med hälften av allt man ska, samtidigt som man gör 1000 grejer samtidigt + att man dessutom påminns om att man har ett liv utanför jobbet också, då kan även jag längta till den där lediga fredagen! Även om helgerna också till stor del innehåller planering för att hinna jobba iaf några timmar på söndagen.....


Men det är ju där jag är nu. I mitt liv. Jobb och kärlek, det är typ mitt livs innehåll. Och i kärleken ingår ju såklart också kärleken till familj och vänner.

Jobb-uppdate då.

Jag är glad och stolt över en sak. Det är två saker som jag strävat efter som lärare. Att kunna ge eleverna en levande iup samt att vara tydlig med lektionens mål.

Jag är där nu!!!

Alla elever i klassen har en enkel iup i sin pärm som de har i sitt skåp i klassrummet. Det är ca: 3 mål åt gången som de har valt i samråd med mig. Det kan till exempel vara: 4:ans tabell, utveckla förmågan att stava ord med dubbelteckning och lära sig kroppsdelarna på engelska!

3 korta och tydliga mål som eleverna lätt kan sätta sig in i och förstå.
Efter ca 3 veckor eller om eleverna säger till tidigare utvärderar vi iup:N och skriver nya mål. Är inte alla mål nådda skriver vi tillsammans ner en förklaring och ser till att ändra övningsmetoden för just det målet.

Det här gör eleverna medvetna om vad de behöver träna mer på samt bidrar till synligt lärande. Tänk vad härligt att kunna se tillbaka på en hel pärm med iup:er istället för en som man gjorde under förra iup-samtalet? ;)

Hur härligt är det inte att ständigt få frågan;
- fröken, kan jag jobba mot mina iup-mål nu??

Det är underbart!

För självklart undervisar jag på samma sätt som förut, men har man lektionspass som är 80 min orkar inte eleverna göra en och samma sak hela passet. Såklart de orkar när de måste, men det är ändå min uppgift som lärare att se till att skoldagen blir lustfylld och inspirerande också!

Målen arbetar de mot främst på sina ipads. Vilket är ett perfekt användningsområde för paddorna!

Mina lektioner har alltid en tydlig inledning, ett innehåll och ett avslut. Dock passar det så bra att lägga in "iup-träningen" som en "extrauppgift" efter lektionens "uppdrag". Eleverna vet direkt när de är klara vad de ska göra, och man slipper "fröken, vad ska jag göra nu" från 10 st samtidigt som du fortfarande hjälper de som inte riktigt kommit igång.
Till saken hör ju att jag ser stor kunskapsinhämtning hos eleverna. Det är så roligt att se!!

Nästa grej som jag också äntligen är i land med är "lektionens mål".
Varje lektion ska ju ha ett mål. Spelar ingen roll vad man gör. Varje lektion ska eleverna veta vad de förväntas att lära sig just DEN lektionen.

I början är det svårt att minnas, men var inte hemlig med att det är ett nytt moment som införs, ta eleverna till hjälp (som jag alltid gör:-)) och be dem också ansvara för att målet alltid skrivs upp och utvärderas.
Det är också en fantastisk replik som jag numera hör dagligen,
"Fröken, glöm inte skriva upp vad som är målet med lektionen".

Hur underbart är det inte?

Och i veckan hade jag en lektion där vi alla glömde bort att skriva målet. Jag bad alla räkna i matteböckerna (bara sådär, utan genomgång) och ville att de skulle börja där de var och försöka förstå vad de skulle göra utan att be om hjälp direkt. Jag ville nämligen få en överblick över vart alla befann sig. En lektion som egentligen innehåller precis allt det som jag annars inte gör! =) eller alltså, eget ansvar kör jag alltid med. Men släpper dem otroligt sällan bara helt fritt i böckerna.


När lektionen är slut upptäcker eleverna liksom jag att målet inte är uppskrivet.

"Frööööken, måååålet".!!!!
Får jag höra.

Jag ställer mig frågande till tavlan där det står lektionens mål och säger att jag faktiskt inte vet.
Eleverna blir såklart helt förvirrade! Hör står fröken och alltid pratar om hur viktigt det är och så har hon noll koll själv....

Jag ställer frågan till eleverna och ber dem hitta på målet. Många bra svar får jag, många utgår ju ifrån vad de har jobbat med i sina böcker vilket såklart är helt rätt, men vi vill ju ha ett gemensamt mål fortsätter jag vägleda lite vagt....

Då säger plötsligt en elev; jag tycker att målet kan vara att man ska hålla reda på sig själv"

Hur klockrent var i det då? Under en mattelektion där eget ansvar är i fokus?

Alla elever har så fantastiska tankar, och även om du som pedagog vet vad du vill ha fram, låt eleverna säga det istället! Det blir såååååå bra!!!!

Nu ska jag koppla bort Jobbtankarna och njuta av vårt nya fina hem, min fantastiska pojkvän och vetskapen om att vi ska till Ullared på roadtrip imorn o shoppa till vårt nya gemensamma hem :-)

Vi hörs!

Av Josefine Bygghammar - 7 november 2015 19:41

Den här veckan har verkligen gått i ett!

Det har varit möten och/eller trevligheter varenda kväll!



Är snart klar med alla iup-samtal.
Har 4 st kvar. Så 18 avklarade av 22.
Men jag tycker iup-samtalen är bland de roligaste arbetsuppgifterna jag har! Få sitta ner och prata utvecklingen med elever och föräldrar. Det är roligt!!


Och som ni kunde läsa i förra inlägget så har vi flyttat!
Allt är klart och jag mår som en kung.
Dock är ett rum ganska tomt än så länge, men det ska inredas när han jag delar lägenheten med kommer hem :-)

Och det gör han imorgon!! Som jag längtat!!! Det ska bli sååå mysigt!

Lite bilder från nya hemmet, handtagen i köket ska dock bytas!

I torsdags hade vi säsongens andra "halv sex hos mej". Sååå gott och mysigt!


Och nästa bild bjuder jag på ?

Frökenselfie gr2!


Har så underbara kollegor!

Och igår var jag faktiskt i Motala folkets park med några girls, de va ju inte igår! Det var trevligt!
Hade lite förfest här i nya lägenheten, det var mysigt!




Och nu sitter jag här och längtar till morgondagen! Tycker tiden kan gå lite fortare så att min älskling kommer hem!


Inget särskilt vettigt inlägg, men jag fick iaf tidsfördriv i några minuter!

Hörs!

Presentation


En bloggande fröken som skriver om livet i och utanför skolan. Arbetar från och med i höst som Förstelärare inom IKT och entreprenörskap. Lever tillsammans med min kock och lever för att få ut det bästa av varje dag.


Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards