juusefin

Alla inlägg under augusti 2014

Av Josefine Bygghammar - 27 augusti 2014 19:46

En kvinnas hjärta är en ocean av hemligheter. Kan stämma?

Det är mycket jobb nu, hela mitt liv innebär jobb. Ibland kan jag önska att jag inte valt att bo i tjällmo. Utan jag borde bott nån helt annanstans. Ibland för att slippa bli påmind om det som varit, och ibland för att ha närmre till vänner. Men visst har jag vänner i tjällmo med, men ibland slår mig tanken om hur det hade varit att bo nån helt annanstans. Fast just nu, vill jag inte bo någon annanstans. Det är så skönt att cykla/gå till jobbet och komma hem till mitt hem där jag både kan vara ute i MIN egen trädgård eller lägga mig i ett varmt bad.
Egentligen, har jag inget att klaga på. Så långt är det inte till mina vänner!

Äntligen tror jag att jag börjat hitta tillbaka till mitt positiva jag! Den som vänder på det negativa och fokuserar på det positiva! Det är grymt skönt!
Heja mej!

Ja man måste heja på sig själv, iallafall jag! Ni kanske inte behöver göra det så ofta -grattis till er!! Ni har kommit längre i er personliga utveckling!!

Jag har en hemlighet, som ingen vet. Kanske avslöjas den snart, kanske inte. Ni kan ju gissa!

Jag tror det finns nånting som inte fanns förut.

Hörs

Det är inte det ni tror.

Av Josefine Bygghammar - 26 augusti 2014 18:55

Älskade läraryrke!
Nånting som aldrig går när man är lärare, är att ha en "bad-day" det kan ju bli det, men jag kan aldrig gå in med feelingen; "idag har jag en dålig dag, så prata helst inte med mig" som man kanske kan i ett annat jobb. Man måste alltid ge 100% av sig själv! Men å andra sidan, har jag många gånger kommit till jobbet med just den känslan, "åhhhh, vilken jobbig dag det lär bli idag... Och så fort jag kommit innanför skolans väggar så är det alltid nåt barn som får mig att tänka om!

Hur underbart är inte det? O hur lyckligt lottad är jag inte? Som har det jobb jag har. Idag var en sån morgon.. Kändes sådär och jag kände mig lite illa till mods över att jag inte mindes hur många nollor det är i en biljon...?!! Och så fort jag kommer upp i trappan möts jag av tre små tjejer som springer mot mej o kastar sig i famnen med kommentarerna:-åh, du är alltid så fin frööööken! Kan man då annat än bara strunta i alla negativa tankar och bara fokusera på det man borde istället?

Och nollorna till biljonen är ju bara att kolla upp, så svårt är ju inte det!

Har tagit över matematiken i åk:4,5 och 6 nu, det är grymt kul! O sexorna hade jag i trean o femmorna i tvåan så jag är så glad o få ha mina gamlingar :-) som iofs klappar mig på huvudet numera... Jaja!

Nu ligger jag i badet, skapligt skönt. Var en ganska sliten fröken på slutet. Skriver har ofta?

Men ni ser ju själva?

Men lika glad för det är jag! Tog kort vid min arbetsplats idag,

Inte illa att dra på sig så mycket diplom va?

Nu äre rida islandshäst och klättra klättervägg jag vill som nästa mål!


På fredag blir jag lastgammal, känns helt ok. Ju äldre jag blir desto skönare känns det att uppge sin ålder vid... Tja, vad vet jag, vid nåt tillfälle det känns bättre att va 26 än 23!!
Då kommer mina tjejer hit oxå! Myyyys! Och så blir det nog en visit på sista pubkvällen på gästis!

Nähe, bada vare ja, o kolla in morgondagens genomgång av positionssystemet med åk:4!

Hörs!

Av Josefine Bygghammar - 25 augusti 2014 20:13

Ligger i badet och tänker tillbaka på sommaren. Tänk, den jag oroade mig för, blev istället helt fantastisk!

Började med en mysig midsommar familjen och sen med Evve och Emma på midsommarafton! På midsommardagen vare grytgöl som gällde o de festerna slår aldrig fel!

Sen vare Bråvalla med Bella mfl. Underbar musik i två dygn! Tror vi satt ner sammanlagt 40 min de två dagarna! Grymma kvällar/nätter!

Därefter bar det iväg till Västervik med Hanna! En helt grym semester där allt från sena efterfester efter stängning till lyxiga spacsteelser blandades! O vad mycket härligt folk vi träffade sen! Grymt kul!

Efter det vare time for Smögen! Också helt sjukt underbar semester med Mallan! Lika underbart & fantastiskt som alltid!

Många härliga minnen att minnas!

Det enda jag saknade den här sommaren var romantik.!
Men får leva på att jag har så många underbara vänner o hoppas på en romantisk höst...!

Och så kom skolstarten, o jag börja känna mening igen! ;)

I'm back. And i love it.

Hörs då!

Av Josefine Bygghammar - 23 augusti 2014 00:30

Första veckan avklarad! En fantastisk vecka! För att inte låta allt för optimistisk...!.!.! men jag lovar er, det är med ett leende på läpparna jag somnar inatt.

Den här veckan har det blivit mycket jobb, men det är självvalt, så det är verkligen inte synd om mig om ni tror det!! Tvärt om! Jag vet min gräns, tror jag!

Jag har funderat mycket kring min egen utveckling. Från att ha som mål att våga yttra mig på konferenser, till att mer än gärna prata oavbrutet, känns så sjukt bra!! I början, använde jag mig ofta av ett tips jag fick av en lärare på universitetet, -var inte tyst längre än 10 minuter under en konferens eller liknande, för har du varit tyst i 10 minuter är det nästan redan helt säkert att du inte kommer yttra dig alls under resterande minuter. Numera behöver jag knappast tänka på det, tvärt om. Ett bra tips, om du är som jag, eller förlåt, VAR som jag ;) tyst, försynt o livrädd att göra fel.

Idag är jag inte ett dugg rädd för att göra fel. Gör jag fel, så gör jag det. Inget att göra åt lixom!

Förut var jag också så himla rädd för att inte va omtyckt. Idag struntar jag i det. Eller, såklart jag inte gör, men tycker man inte om mig, så för man inte det. Man kan inte tycka om alla!
Idag kan jag stå framför vilken klass som helst o va mej själv! Den jag är, så där knäpp som jag är!
O tro det eller ej, men när man breddar på östgötskan eller lägger till lite skånska på genomgångarna så får du typ 150% mer glada och engagerade elever!... Som sagt, jag älskar att sjunga o spela teater, därför innehåller mina lektioner såklart det!


Ojojoj vad jag har höjt mig själv till skyarna, men nej, det är inte det jag vill göra! Jag vill bara visa o insperera er som känner igen er att tro på er själva, ni är sjukt bra o ni kan fixa allt!!

Läste en artikel i lärarnas tidning som jag tyckte stämde in bra på hur jag ser på läraryrket!!

Arbetslaget och den enorma utmaningen att fånga alla elever är min energi!


Hörs!

Av Josefine Bygghammar - 19 augusti 2014 20:22

Idag har det varit en såndär skoldag som kan benämnas som en 10/10-dag! Jag älskar ju alla skoldagar, men vissa kan kännas bättre än andra! Idag var en sån dag!

Först har vi samling, sedan ska en av klassänglarna (denna vecka är det jag och min assistent, för att visa rutinerna för barnen) läsa datum, på svenska och engelska, säga vad det är för väder på engelska och sätta upp skylt på vår "vädertavla" samt säga namnsdagarna. Efter det börjar
första lektionen med svenska. Eleverna fick börja med att planera veckan i sina planeringsböcker (det gör vi annars på måndagar, men igår prioriterade vi annat!)
När jag planerar har jag skrivit in veckans lektioner i en power point och visar det på smartboarden. Eleverna skriver av med sin finaste handstil.
Därefter fick de en ny bok "glad svenska" och gjorde fyra sidor. Alla jobbade på underbart bra. Därefter skrev vi ett gemensamt klasskonttakt på smartboarden som jag nu har skrivit ut och så ska barnen få skriva under det imorgon. Det är alltså "klassrumsregler". Många kloka tankar hade de!

Efter rasten var det dags för ett av mina favorit-tillfällen! Som TYVÄRR inte kan bli så ofta, men när de väl blir, då är jag glad! Jag ska ha åk, 3, 5 och 6 samtidigt! Det är ett ganska stort åldersspann, men shit så bra det är!! Många av er tänker säkert "men herregud, hur kan man undervisa om något som både åk:3,5 o 6 kan ha nytta av?
Den här gången gjorde jag så här: först genomgång av kordinatsystem via smartboarden, vi använder läromedlet pixel o jag har beställt e-läromedel till det så jag har ett program kopplat till elevernas lärobok! Börjar med en samtalsbild kring kartor o snart började de förstå vad vitsen med koordinater är! Även 5-6 behövde lite eftertanke! Därefter tog jag fram ett digitalt kordinatsystem där jag ritade in koordinater som eleverna fick gissa! När jag kände att jag kunde släppa eleverna hade jag delat in dem 2 o 2. (En 3:ā/5/6:ā) det blir sån arbetsenergi i klassrummet så ni kan inte ana, varenda elev satt koncentrerad under hela arbetspasset. (Det är 80 min)... Hade visserligen en belöning oxå, "minecraft-matte" som de bara älskade!! Tänk vad lite bilder kan göra på nåt de känner igen ;) o belöningen var ändå att fortsätta jobba matte!!! Frökentrix ;) innan lektions slut tog jag fram det digitala koordinatsystemet igen o nu fick alla skriva in varsin kordinat :-) alla klarade det o fröken supernöjd!! Bara man är planerad, är 30 elever i olika åldrar bara en stor tillgång i undervisningen!!
De sista 5 minutrarna lekte vi rövarleken, passar alla åldrar o perfekt att avsluta med då den utförs under total tystnad!

Sista lektionen med åk 3 började vi med vårt nya nta-tema kretsar kring el! Eleverna fick rita in alla elektriska saker de kunde komma på att man hade i ett hem, även det väldigt uppskattat!!

När jag släppt åk:3 var det dags för matte med åk:4,5,6! Alla fick skriva ett brev till mig om vad de förväntar sig att matematiken ska innehålla!!

Gissa vad nästan alla i 5-6 skrev?? ;)

Kordinatsystem!!!!!! ;)


Lyckad dag, nu ska fröken bada o sova!

Hörs!!

Av Josefine Bygghammar - 17 augusti 2014 19:35

Det gick, jag klarade det! Imorgon är det den 18 augusti och skolan börjar! Jag klarade av ett helt sommarlov! Några dippar på slutet men sakta men säkert är jag på väg upp igen!

Har jobbat en vecka och nya arbetslaget är kanon! Jag har sån tur när det gäller arbetskamrater, jag lixom stormtrivs med alla jag jobbar med! Jag har tur!
I fredags körde vi en AW på gästis, lika mysigt som alltid! O vi skrattade, träffade en man som cyklat från Helsingborg o ville spela trumpet för oss och åt och drack gott! Perfekt avslut helt enkelt!

Och igår hängde jag med Bella i Linköping större delen av dagen o kvällen, riktigt trevligt!
Besöket i linkan fick mig även att känna efter, vad jag vill och hur jag står. För det är inte helt lätt ibland! Vi var hos några kompisar som hyr en fyra ihop och lever ett såntdär härligt kompisliv med fest varje helg och kompisar 24/7. Men jag har kommit fram till att trots ensamheten, vill jag bo själv! Jag är nämre villa, bil o vovve än kollektivlivet.. Tråkig tjej? Kanske. Men tänk på att jag snart bara har 4 år till 30!


Jag längtar efter familj, hus och trädgård och bullbak. Men det lär väl dröja.


Nu är det jobb jobb jobb som gäller och det känns!!

Ska vila öronen till Håkan nu o sjunka ner i badet!!

Hörs

Av Josefine Bygghammar - 13 augusti 2014 20:48

Jag tror, att vissa tror, att min positivitet till jobbet är ett spel för gallerit, men då kan jag ju bara säga att jag med alla fingrar okorsade att så är det inte!! Jag älskar mitt jobb, och ni anar inte hur mycket bättre jag mår när jag jobbar, visst har sommarlovet haft sina oförglömliga och fantastiska stunder, men att få ha ett sånt jobb som jag har, det tror jag är få förunnat! Iaf just det att känna denna glädje av sitt jobb!

Så just nu är jag inne i mitt "jobbflow" kan man säga! ;) förberedelser inför skolstart och en hel määääängd saker som ska fixas! Och hur roligt är det inte, att göra det med fantastiska arbetskamrater? Och med alla dessa fantastiska barn!!!

Haha, igår fick jag frågan om jag hade blivit farmor eller mormor på sommarlovet, måste erkänna att det kändes sådär när man fyller 26 om några veckor.! Hur som helst, de har slutat fråga om jag praoar, så då kan jag mycket hellre ta o va farmor, faktikst! ;)


Hur som helst, inte mycket nytt att komma med och ingen inspo till att skriva nåt riktigt fängslande, så jag tänker helt enkelt sjunka ner i badet och njuta av att jag hann plasta in hela bokstavståget som jag bävat för behöva göra imorgonbitti..!
Plasta in måste ju va de tråkigaste som finns!!!

På fredag blire såklart gästis med jobbet och på lördags vankas andra planer! På söndag flyttar jag in på skolan och nås på mobilen!! ;)


Ha en underbar kväll.


P.s jag saknar dig.

Hörs.'

Nu ska en blond sliten fröken bada och sova!

Av Josefine Bygghammar - 8 augusti 2014 21:45

Jag är så otroligt glad för att jag ska börja jobba på måndag! Men jag är också otroligt glad för att det här sommarlovet blev som det blev!
Den här sommaren har jag bland annat:
- köpt cab, världens bästa köp!
- varit på Bråvalla-festivalen
- varit i Västervik med Hanna
- varit i Smögen med Mallan
- hunnit med många dagar på stranden
- hunnit med många roliga fester
- umgåtts med min familj
- skapat många nya kontakter
- kommit några vänner ännu närmare
- sjungit en del
- sålt av med minnen på loppis
- haft besök av världens bästa elever eller träffat dem vid sjön


Och framförallt, jag har kunnat njuta av att vara ledig! Det har varit grymt skönt!

Men ni anar inte hur taggad jag är för att börja jobba, har hängt på jobbet hela veckan och småfixat!

Nu väntar en helg med marknad, fest, frisörbesök o fönstershoppande..;)


Ha en underbar helg!

HÖRS

Tack alla raringar för att ni finns!

Presentation


En bloggande fröken som skriver om livet i och utanför skolan. Arbetar från och med i höst som Förstelärare inom IKT och entreprenörskap. Lever tillsammans med min kock och lever för att få ut det bästa av varje dag.


Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards