juusefin

Alla inlägg under april 2016

Av Josefine Bygghammar - 18 april 2016 19:05

Idag har vår skolas faddersystem satt igång igen!

Idén föddes av en fd kollega till mig och sedan har jag och mina nuvarande kollegor utvecklat det.

Detta är något som jag tycker är så grymt bra och uppskattat av eleverna. Därför vill jag dela med mig av vad det innebär och hur vi får det att fungera i praktiken!

Själva huvudsyftet med faddersystemet är att träna eleverna i eget ansvar, initiativtagande, samarbete, ledarskap och inte minst att stärka kamratrelationerna mellan stadierna.

Kärnan i verksamheten är att "elever lär elever".

Så här går det till:

Innan varje start av faddersystem går vi bland annat igenom en power point där vi diskuterar samarbete, eget ansvar, hur man är en bra ledare, hur man är en "bra elev" mm.

Därefter får de äldre eleverna (åk:3-6) fundera över om det finns något som de skulle vilja lära ut till de andra elverna på skolan.

När de funderat en tid får de fylla i ett dokument där de får skriva ner vilken aktivitet de önskar lära ut, hur de kommer lära ut den och vad de de kommer lära ut. De får också tänka igenom vad som behövs för att genomföra aktiviteten och om det är något de behöver ha till hjälp av en vuxen för att komma igång.

Här är alltså en process igång och eleverna tränas i att planera och ta ansvar för vad de kan tänkas behöva för att genomföra aktiviteten.

När alla projekt är inlämnade fixar vi vuxna ett schema med lokaler och och tider för de olika aktiviteterna.

Sedan får eleverna på skolan välja två aktiviter som de vill gå på i veckan. Aktiviterna sker under rast-tid och är sedan helt elevstyrda.

Nu i vår fanns dessa att välja bland:


Sedan är verksamheten i full gång under 4 raster i veckan.

Eleverna är så ansvarstagande och det är helt underbart att till exempel se en åk: 4:a hålla en genomgång i programmering via smartboard för att sedan sitta bredvid en förskoleklasselev och visa hur man ska göra!

I början kan det verka rörigt, men så klart det inte är lätt för en elev att bli lärare helt plötsligt. Men efter en tid, då är konceptet helt fantastiskt!

Elever lär elever!

Det gäller att våga och lita på eleverna!

Av Josefine Bygghammar - 16 april 2016 17:07

Ett liv i tusen bitar. Vet inte varför jag tycker det så bra passar in på min tillvaro just nu, men nånstans tycker jag att det gör det!

Inte för att mitt liv har gått i spillror, tvärt om!!
Det är många bitar som börjar falla på plats och just nu håller jag på att lägga pusslet.

Den här våren innehåller otroligt mycket. Mycket utveckling på olika sätt. Än så länge måste jag skriva i gåtor, men snart kan jag kanske dela med mig av något som kommer förändra mitt pussel igen (nej mamma, du ska inte bli mormor!)
Du vet dessutom.

Men allting börjar bli enligt mina drömmar, och det är en häftig känsla!
Mot mål liksom!

Jag är så oerhört glad och nöjd just nu, bara en liiiten detalj som fattas.


Det är för mycket tankar i huvudet just nu. Det känns som att jag kokar över!

Av Josefine Bygghammar - 2 april 2016 20:15

Just nu så har jag två hemliga drömmar. Några kan säkert lista ut dem medan några av er inte har en aning.

De är inte heller helt givna. Det är inte bröllop och barn som kanske är det första ni tänker på!

Nix. Det är andra drömmar.
Kanske något i närheten av de jag skrev eller kanske inte. Som sagt, det är hemligheter.


Ligger i badet och har städat hela hemmet. Lägenheten låter fel att säga och hus låter också fel. Så hemmet får det bli. Städat "parhuset" låter ju lite väl detaljerat!

Det är verkligen väntans tider nu. På många plan.!

Och det märks att man börjar bli gammal. Jag fyller 28 i augusti. 28?! Helt sanslöst.

Spontanbesök av vänner är alltmer sällan och fester är inte att tala om. Och har man dessutom sin sambo 130 mil bort är det lätt att man deppar ihop en lördagskväll som denna. När man vet att alla ens vänner är hemma och myser med sina respektive och dessutom familjer.
Men men, min tid kommer.!
"din tid kommer" som min andra kärlek skulle sagt.

Han är förresten 42!!! Så om man jämför är ju inte 28 överdrivet lassgammalt, men gammalt är det.

Hur som helst, nej jag är inte bitter!

Jag ligger i badet, dricker lime-fun-light-saft för att vara exakt och snaskar på de sista chokladäggen.
Efter ikväll ska allt påskgodis ut!
Eller, efter imorn kanske.
Jag är och kommer alltid vara tidernas största godisråtta.

Btw, snart är påsklovet slut.
Till min lycka!


Ska bli grymt härligt att komma igång o träffa alla underbara elever igen! Mina energi-spridare!!!

Tycker ni synd om mej för att jag inte verkar ha nåt liv och jobbar istället?!

Gör INTE det! Jag älskar mitt liv!!
Jag älskar att jobba och jag älskar att planera under lov!! Hade jag inte gjort det, hade jag väl inte spenderat hela påsklovet på jobbet, tro mej!

Min tid är nu!!! Den andra tiden kommer :-)

Och nu är det bara två veckor kvar tills han med stort H kommer hem. Inte min andra kärlek då utan den första ;)

Och största!

Som sagt, njut av tillvaron och var rädda om varandra!

Låt inget stoppa dina drömmar!





Hörs!

Av Josefine Bygghammar - 2 april 2016 15:21

Man måste ibland inse att man måste göra sig av med lite för att kunna fylla på med nytt!

Kavaj/jacka stl: m

"rockabillyklänning" använd ca 3 gr.
Stl: 12

Rosa spetsklänning från wish.
Liten i storleken, stl: L

Mönstrad klänning
Stl: m

Klänning stl: s

Spetsklänning
Stl: m/38

Mönstrad tröja stl: 38

Blus
Stl: 12

Hör av er om något är av intresse!

:-)

Presentation


En bloggande fröken som skriver om livet i och utanför skolan. Arbetar från och med i höst som Förstelärare inom IKT och entreprenörskap. Lever tillsammans med min kock och lever för att få ut det bästa av varje dag.


Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards