juusefin

Direktlänk till inlägg 18 april 2016

Faddersystem

Av Josefine Bygghammar - 18 april 2016 19:05

Idag har vår skolas faddersystem satt igång igen!

Idén föddes av en fd kollega till mig och sedan har jag och mina nuvarande kollegor utvecklat det.

Detta är något som jag tycker är så grymt bra och uppskattat av eleverna. Därför vill jag dela med mig av vad det innebär och hur vi får det att fungera i praktiken!

Själva huvudsyftet med faddersystemet är att träna eleverna i eget ansvar, initiativtagande, samarbete, ledarskap och inte minst att stärka kamratrelationerna mellan stadierna.

Kärnan i verksamheten är att "elever lär elever".

Så här går det till:

Innan varje start av faddersystem går vi bland annat igenom en power point där vi diskuterar samarbete, eget ansvar, hur man är en bra ledare, hur man är en "bra elev" mm.

Därefter får de äldre eleverna (åk:3-6) fundera över om det finns något som de skulle vilja lära ut till de andra elverna på skolan.

När de funderat en tid får de fylla i ett dokument där de får skriva ner vilken aktivitet de önskar lära ut, hur de kommer lära ut den och vad de de kommer lära ut. De får också tänka igenom vad som behövs för att genomföra aktiviteten och om det är något de behöver ha till hjälp av en vuxen för att komma igång.

Här är alltså en process igång och eleverna tränas i att planera och ta ansvar för vad de kan tänkas behöva för att genomföra aktiviteten.

När alla projekt är inlämnade fixar vi vuxna ett schema med lokaler och och tider för de olika aktiviteterna.

Sedan får eleverna på skolan välja två aktiviter som de vill gå på i veckan. Aktiviterna sker under rast-tid och är sedan helt elevstyrda.

Nu i vår fanns dessa att välja bland:


Sedan är verksamheten i full gång under 4 raster i veckan.

Eleverna är så ansvarstagande och det är helt underbart att till exempel se en åk: 4:a hålla en genomgång i programmering via smartboard för att sedan sitta bredvid en förskoleklasselev och visa hur man ska göra!

I början kan det verka rörigt, men så klart det inte är lätt för en elev att bli lärare helt plötsligt. Men efter en tid, då är konceptet helt fantastiskt!

Elever lär elever!

Det gäller att våga och lita på eleverna!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Josefine Bygghammar - 16 juli 2016 22:17

Ny plats! http://nouw.com/juuusefin

Av Josefine Bygghammar - 10 juli 2016 13:21

"kod för att importera min blogg till Nouw: 0514870336"

Av Josefine Bygghammar - 8 juli 2016 19:57


- Ett beslut är ett beslut och ett beslut håller man sig till, okej? Ja. Man kanske skulle lyssnat lite mer på pappa Rudolf. Men nu är det som det är och det är bara att gilla läget and you name it. Btw, hemma i Svedala är jag och har varit i ...

Av Josefine Bygghammar - 30 juni 2016 14:52

Vilken härlig dag vi hade igår! Även om man inte hade sovit så mycket natten innan för att gå upp klockan 5 och va i hamnen 05.30, så var det en fantastisk dag på alla vis! Vi åkte som sagt till Mo i rana. Brukar inte särstava det, men jag får vä...

Av Josefine Bygghammar - 29 juni 2016 07:03

Idag skulle vi på utflykt till traena, men istället blev det en utflykt till Moirana. Detta på grund av färjtiderna, som man är ganska beroende av när befinner sig här ute i havet! Vi var ju tvungna att hinna hem i tid till vår dejt ikväll! Så nu...

Presentation


En bloggande fröken som skriver om livet i och utanför skolan. Arbetar från och med i höst som Förstelärare inom IKT och entreprenörskap. Lever tillsammans med min kock och lever för att få ut det bästa av varje dag.


Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards