juusefin

Direktlänk till inlägg 8 september 2015

Frökendilemma -LÄXOR

Av Josefine Bygghammar - 8 september 2015 21:29

När jag började som lärare, eller mer under själva utbildningen och i början, var jag helt inne på att läxor inte skulle vara aktuellt i min undervisning. Jag tyckte att eleverna skulle lära sig på lektionerna och inte behöva arbeta efter skoltid.

Men efter en tid in i läraryrket ändrade jag inställning, kanske på grund av att alla mina kollegor gav läxor och att ingen verkade ha samma inställning till läxor som jag. Som ny osäker lärare blev det lätt så att jag följde mina kollegor och gjorde som de gjorde, eller i värsta fall "gjorde som man alltid har gjort på den skolan". Nu betyder det inte att det gäller den skolan jag jobbar på nu, jag har jobbat på flera skolor.

Vad jag menar med värsta är att vissa saker är helt enkelt inte alltid det bästa, bara för att man gjort så i alla tider på skolan.! Men ibland, är det så, det sticker jag inte under stol med!

Men btw, i början av min karriär gav jag alltså ganska mycket läxor, inte rikligt, men betydligt fler än vad jag ger idag.
Mest för att det var så jag trodde att jag förväntades göra.

Forskning visar också att folk genom åren tänkt att "en ambitiös lärare ger mycket läxor". Idag kanske bilden inte ser riktigt likadan ut, men den lever säkerligen kvar hos vissa.

Sen är det såklart beroende av vilken sorts läxa det är också. Läsläxan är, enligt mig och många forskare har jag i ryggen, ett måste för att läsutvecklingen ska ge bästa resultat. Läsutvecklingen kräver att man läser både hemma och i skolan, så är det. Läsläxan är ett måste.
Och även o högre åldrar kan jag tycka att läsläxan är viktig, för det finns så mycket som en bok kan ge. En läsare kan alltid utvecklas. Läsningen ger också tid för eftertanke och ger utrymme för en tid "med sig själv". Många barn väljer ju inte frivilligt att läsa idag, medan många såklart gör det. Och förhöret av läsläxan anser jag också bör utvecklas beroende på var eleven befinner sig. I de äldre åldrarna är det främst förståelsen av boken jag förhör, har de förstått vad de läst, kan de läsa mellan raderna etc.

Det är liksom inte längre huruvida "fint" man läser, självklart tränas det också, men det tränar vi på många andra olika sätt också.

Nu har ni förstått att denna fröken förespråkar läsläxor.! Men....

Men...

Idag hade jag ett verkligt dilemma.
Jag satt i flera timmar på jobbet och försökte komma på ett bra matteläxsystem. Det ska vara kvalité, de ska lära sig något av det och de ska kunna lösa det på egen hand. Good tänkte jag och fortsatte spåna.

Men nu är jag där igen. Jag kan inte helt övertyga mig själv om att matteläxan är sååååå viktig.

Alltså, det är såklart bra att repetera vad man har gjort i skolan hemma. Men.... Ska jag ge dem en läxa om något de redan kan? Vad ska de sitta och göra det hemma för?
Eller ska jag ge dem en läxa de inte kan för att de ska lära sig hemma?
För det blir ju antingen eller, antingen kan man, eller så kan man inte.
Och vad är då poängen?

Varför i hela friden ska jag ge en läxa till en elev som den ska lära sig hemma, när det är jag som är läraren?!
Det är väl ändå jag som ska lära eleven?

Jag kan ju lämna ifrån mej ansvaret till föräldrarna?
Självklart ska föräldrarna vara med i sitt barns lärande och bidra till kunskapen, jag menar såklart inget annat, men jag kan ju ändå inte lägga över "min" uppgift på hemmet.

Så, vad är en rimlig läxa då?
Jag har nog provat allt. Både gjort bra läxor men desto större floppar. I början gjorde jag egna läxböcker som tog jättelång tid att göra, men som jag blev väldigt stolt över, men vid vidare eftertanke var bara onödigt jobb. Det blev svårt att få den att matcha min egen undervisning, lite ogenomtänkt ja.

Jag har beställt dyra läxböcker som jag också var väldigt stolt över, men det blev bara en onödig kostnad. Den hade svårt att matcha min undervisning....
Det blev liksom ingen helhet i det, för alla elever är olika och alla kan inte ha samma läxa. Så är det bara. Det blev merjobb för mig och desto mer för mina stackars elever som inte fick till sig tydliga läxgenomgångar pga en stressad fröken.

Jag har skickat hem "läxpåsar" som innehöll olika spel där eleverna kunde spela med sina föräldrar eller syskon. För att träna på något av räknesätten på ett mer lekfullt sätt.
Den köper jag faktist, den läxan kan vara en bra läxa!

Jag har skickat hem olika problemlösningsuppgifter där eleverna fått presentera sina olika lösningar för varandra när de kommer tillbaka. Den köper jag också, men varför ska de göra det hemma och inte i skolan?!

Jag har också skickat hem multiplikationsremsor för att befästa multuplikationstabellerna. Den köper jag också, för hur mycket jag än vill, så kan jag inte programmera in alla multiplikationstabeller i huvudet på eleverna. Det är något som man behöver nöta. Och för att vi ska hinna lära oss så myclet som möjligt på lektionerna och inte bara nöta multiplikationstabeller kan det faktiskt vara bra att ge det som läxa.

Idag finns det ju även väldigt bra appar där de kan träna.

Hm, vad har jag mer gett för läxor? Jo såklart praktiska läxor när det handlar om enheter har de fått baka, mäta eller göra mer praktiska uppgifter. Det är också bra läxor. Men.... Men...
Varför kan vi inte lika gärna göra det i skolan??

Varför läxor?

Så här kanske några argument skulle låta:

- Kunskapen befästs bättre om man tränar både hemma och i skolan.
- det är bra att "träna på att få läxor", det blir så mycket mer läxor när de börjar högstadiet.
- skolan ska ge läxor.
- föräldrarna blir mer insatta i sitt barns skolgång
- läxorna ger eleven mer insikt i sitt eget lärande

Okej, mina tankar:
Visst, kunskapen befästs kanske bättre om man tränar både hemma och i skolan, då det gäller sådant som man behöver "printa in" för att det ska underlätta i den övriga undervisningen, t ex multiplikationstabeller. Andra uppgifter som lästal eller problemlösning ser jag ingen anledning till att lägga tid på hemma, kan man det inte är det min uppgift att lära eleven det, kan eleven det, ja då behöver man ju inte träna mer...! Då är det nya utmaningar som gäller.

Träna på att få läxor? Vem är det som säger att det SKA vara mycket läxor på högstadiet? Det är väl likadant där. Lyssnar man och lär sig på lektionerna bör läxor inte vara ett måste där heller.!

Skolan ska ge läxor? Nähe.
Så är det inte. Enligt Skolverket får läraren helt bestämma det själv.



Så. Nixpix.

Föräldrarna blir mer insatta i barnens skolgång, ja kanske, kanske inte. Det har jag inget svar på. Förhoppningsvis är man som förälder nyfiken på vad barnet arbetar med i skolan ändå, med eller utan läxor.

Läxorna ger mer insikt i elevernas lärande. Mja, kanske. Men det tror jag mer har och göra med hur man arbetar med eleverna på lektionerna. Det är, jag vet jag tjatar, lärarens uppgift att påpeka för eleven hur viktigt det är att man vet om att man går i skolan för sin egen skull, inte för frökens skull.!

Jag tror på att man genom diskussion med eleverna når längre i deras tankar.

Men självklart är ju kommunikationen mellan hem och skola a och o. Det är det absolut viktigaste för god undervisning, tror jag.
Föräldrar bör fråga sina barn vad de har lärt sig idag. Det är en jättebra fråga. Låt dem reflektera över vad de lärt sig just idag.
Till en början kommer de kanske svara "inget". Men efter en stund kommer de förhoppningsvis kunna svara mer utläggande..

Så, veckans läxa skulle ju kunna vara att elverna ska berätta för sina föräldrar vad de har lärt sig i veckan? Då får eleverna reflektera över sitt eget lärande.

Hm, men detta gav mig egentligen inte svar på vad jag ska ge för matteläxor...

Men, tror det får bli tabelläxa till att börja med, men är man säker på tabellerna får man givetvis en annan läxa.....DILEMMA!!!!
Ge läxa bara för att???

Hm. Nä...

Förstår ni mina tankar?

Ska tänka vidare.

Men kan iaf säga att jag nu är tillbaka till mitt gamla tänk och har svårt att motivera mig till varför läxor är nödvändigt.

Vi hörs :-)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Josefine Bygghammar - 16 juli 2016 22:17

Ny plats! http://nouw.com/juuusefin

Av Josefine Bygghammar - 10 juli 2016 13:21

"kod för att importera min blogg till Nouw: 0514870336"

Av Josefine Bygghammar - 8 juli 2016 19:57


- Ett beslut är ett beslut och ett beslut håller man sig till, okej? Ja. Man kanske skulle lyssnat lite mer på pappa Rudolf. Men nu är det som det är och det är bara att gilla läget and you name it. Btw, hemma i Svedala är jag och har varit i ...

Av Josefine Bygghammar - 30 juni 2016 14:52

Vilken härlig dag vi hade igår! Även om man inte hade sovit så mycket natten innan för att gå upp klockan 5 och va i hamnen 05.30, så var det en fantastisk dag på alla vis! Vi åkte som sagt till Mo i rana. Brukar inte särstava det, men jag får vä...

Av Josefine Bygghammar - 29 juni 2016 07:03

Idag skulle vi på utflykt till traena, men istället blev det en utflykt till Moirana. Detta på grund av färjtiderna, som man är ganska beroende av när befinner sig här ute i havet! Vi var ju tvungna att hinna hem i tid till vår dejt ikväll! Så nu...

Presentation


En bloggande fröken som skriver om livet i och utanför skolan. Arbetar från och med i höst som Förstelärare inom IKT och entreprenörskap. Lever tillsammans med min kock och lever för att få ut det bästa av varje dag.


Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards