juusefin

Direktlänk till inlägg 29 september 2015

Ipads - ny värld

Av Josefine Bygghammar - 29 september 2015 20:20

Alla elever från förskoleklass upp till åk: 4 o Motala kommun har nu fått tillgång till ipads. Det betyder att i min nuvarande klass, en 3-4:a har alla elever fått varsin iPad.

Det är såklart både spännande och skrämmande. Hur ska jag lära mig att undervisa på ett sätt där ipaden fyller sin funktion? Hur ska jag lyckas få eleverna att göra det "de ska" och inte lockas av att kolla youtube-klipp eller ta lustiga kort på varandra när de hittat kamerafunktionen?

Skrämmande för varje hinder och utmaning man kan stöta på, och spännande för varje hinder och utmaning man kan stöta på! Så ser jag på det!

Jag är inget ipadproffs och vet inte alls mycket om just ipads. Jag använder mycket ikt i min undervisning men det är främst powerpoints, Word och notebook som jag lutar mig emot. Jag kan helt ärligt säga att jag skulle ha svårt att klara mig i ett klassrum utan tillgång till kanon eller smartboard. Eller ja, svårt att klara mig är väl att ta i, men min undervisning bygger till största del på någon form av tekniskt hjälpmedel.

För mig måste undervisningen vara varierad och innehålla många olika delar. Därför gör just en smartboard stor skillnad. Allt från att kunna slå på en kort instruktionsfilm, som fångar alla, till att kunna ha tillgång till ett stoppur om man behöver synliggöra hur lång tid man ska arbeta med ett visst moment.


Men iaf, dagens blogginlägg skulle inte handla om kanoner och smartboards, utan istället om ipads.

Utmaning 1: hitta rutiner för hur de ska användas i klassrummet.

Jag hade förberett min klass på att vi troligen skulle behöva möblera om när ipadsen kom. Jag vill alltid ha mina elevers ögon mot mig, men nu med 22 st bortvända skärmar från mej kändes det helt plötsligt inte så bra längre. Det märkte jag direkt under första lektionen. Så, vad gör man då?
Tar eleverna till hjälp såklart!!
Jag bad dem hjälpa mig att tänka hur vi skulle möblera så att jag kunde se vad de arbetade med utan att behöva gå bak i klassrummet.
Jag hade vid ett tillfälle pratat om att jag gärna skulle placera borden med deras näsor riktade mot fönstren/väggen.
Det var inte sena på att "komma på" att så kunde vi ju göra.!

Jag har bloggat om det förr, låt eleverna "tro" att det är deras idé! Vilket det också är!

Tillsammans hjälptes vi åt att flytta om bänkar, bord, stolar och typ allt vad klassrummet innehåller.

Tillslut hade vi hela klassen placerad längs väggar och fönster med näsorna åt, det man enligt traditionell mening, menar är åt fel håll.

Då bad jag om en lösning för hur vi skulle göra när de skulle titta på mig och på tavlan. Deras lösning var såklart enkel "vi vänder ju bara på oss fröken".
Såklart.

Men om ni ska anteckna samtidigt som ni ska kolla på tavlan då? Frågade jag.
- vi antecknar på paddan såklart? Säger en elev.

You name it!

Med de orden sagda sitter vi numera i ett enligt mej trendigt klassrum som för många bryter mot alla pedagogisk tradition. Men efter idag kan jag inte känna mig något annat än nöjd och stolt över våra elever!
Idag har det funkat super, imorgon kanske vi får bakslag, vem vet? Men jag kan ju omöjligt gå in med den inställningen! Hur bra skulle det bli?!

Frågor som; men ska de inte lära sig skriva alls med papper och penna längre? Kommer jag säkert att få, och självklart kommer jag inte lägga den traditonella skrivningen åt sidan, det vore väl rent av korkat. Mina elever ska såklart kunna använda papper och penna när de slutar sexan, men p andra sidan ska de oxå vara grymt grymma på att anteckna på en iPad.!

Frågan är vad de får mest nytta av...


Men, hur ska vi mer använda ipaden då, förutom att skriva på den?

Jo jag har tänkt mig att levandegöra iup:n. Många gånger har jag tänkt tanken och många nätter har jag legat vaken och bitit mej i läppen över en bra lösning. Men efter ett möte med några kollegor från en annan skola fick jag en idé om hur jag skulle göra.
Inget nytt under solen egentligen, men för mig är det nytt att få in rutinen.

Varje elev får enskilt tänka ut tre saker som de vill ska stå med i deras iup. Det kan vara "3:ans tabell", "skilja på b och d" och "klockan" som exempel.

Dessa tre mål skriver jag ner tillsammans med eleven och dessa tre mål arbetar vi med i ca: 2-3 veckor framåt. Detta är en ypperlig sak att träna på paddan. Efter ett lektionsbeting vet eleven precis vad den ska göra, träna på sina iup-mål.
Tydligt, konkret och synligt lärande.
Efter 2-3 veckor utvärderar vi tillsammans och sätter nya mål.
Vill man "testa av" sitt mål kan man naturligtvis göra det tidigare, men då kommer det ju en återkoll om några veckor så det inte är "töm-o-glöm-mål" ;)
Iup:n blir synlig, paddan är med i gamet och eleven får själv syn på sitt lärande. Tänk vad många mål vi hunnit till jul?!?!

Imorgon ska jag testa ytterligare ett nytt projekt. En undersökning som också kan användas som prov för att se elevernas kunskaper. Inte för dem då, utan för hur jag kunnat förmedla kunskapen.!

Fortsättning följer!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Josefine Bygghammar - 16 juli 2016 22:17

Ny plats! http://nouw.com/juuusefin

Av Josefine Bygghammar - 10 juli 2016 13:21

"kod för att importera min blogg till Nouw: 0514870336"

Av Josefine Bygghammar - 8 juli 2016 19:57


- Ett beslut är ett beslut och ett beslut håller man sig till, okej? Ja. Man kanske skulle lyssnat lite mer på pappa Rudolf. Men nu är det som det är och det är bara att gilla läget and you name it. Btw, hemma i Svedala är jag och har varit i ...

Av Josefine Bygghammar - 30 juni 2016 14:52

Vilken härlig dag vi hade igår! Även om man inte hade sovit så mycket natten innan för att gå upp klockan 5 och va i hamnen 05.30, så var det en fantastisk dag på alla vis! Vi åkte som sagt till Mo i rana. Brukar inte särstava det, men jag får vä...

Av Josefine Bygghammar - 29 juni 2016 07:03

Idag skulle vi på utflykt till traena, men istället blev det en utflykt till Moirana. Detta på grund av färjtiderna, som man är ganska beroende av när befinner sig här ute i havet! Vi var ju tvungna att hinna hem i tid till vår dejt ikväll! Så nu...

Presentation


En bloggande fröken som skriver om livet i och utanför skolan. Arbetar från och med i höst som Förstelärare inom IKT och entreprenörskap. Lever tillsammans med min kock och lever för att få ut det bästa av varje dag.


Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards