juusefin

Alla inlägg den 7 november 2014

Av Josefine Bygghammar - 7 november 2014 16:40

Idag hade vi vår spökfredag med klassen! Den här terminen har mycket krut lagts på att locka eleverna till att skriva! Eftersom att min klass består av många grabbs har jag jobbat mycket med att försöka hitta skrivlusten genom sådant som de gillar (såklart). Och det har varit mycket fokus på deckare, minecraft och nu var det spökhistoriernas tur. Till den här dagen hade eleverna alltså fått skriva spökhistorier, tillsammans eller i par. De har fått skriva berättelserna på papper först, för att senare renskriva dem på datorn. Därefter limma fast sin spökhistoria på en plansch och smycka den efter behag med bilder etc.. Mycket kreativa skrivtimmar har det varit och hur underbart är det inte när eleverna ropar -JAAA vi ska jobba med spökhistorierna idag!!!! När de de ser vad som står på schemat.

Och idag var alltså den stora redovisningen. Nedsläckt i klassrummet och läskiga spökljud infanns sig hos oss tidigt på morgonen. Gryta med rökmaskin, spindelnät, ormar, grodor och diverse kroppsdelar var också på plats.

Kroppsdelarna var alltså lånade från biologin :-)

Även vi var på plats.

Efter allas redovisningar lyssnade vi till "mys-rys"! Gamla barnvänliga spökhistorier som barnen uppskattade.
Här tränade vi på att lyssna.


Efter rasten var det dags för idrott och såklart var det spökgympa! Förstenad och sen spökboll.


Sista passet bestod av att måla och designa sin egen fladdermus, lyssna klart på spökhistorierna mm och utvärdering.
Såklart bjöd vi även på "spökbananer".

Lyckad dag och jag är såklart trött efter dagen med också superladdad för nästa projekt!!!

Jag har en plan. En plan om ett NP-läger. Några kanske anar vad jag menar? Kan man ha fotbollsläger och ridläger kan man så klart ha NP-läger! ;)

Tanken slog mig för längesen, men när jag satt med två elever och läste igenom kursplanerna i heja och märkte hur otroligt motiverade dom är till att nå så långt som möjligt för att kunskap är kul, då föddes min plan på nytt! Även när jag i måndags gjorde den pedagogiska planeringen i so tillsammans med dem kände jag den där känslan av att: shit, här kan man skörda frukt! Vi ska bli bäst!!! Barn har så många kloka och underbara tankar så det finns inte!! Jag återkommer med mer utförligare tänk kring min tanke! Det är så otroligt kul att undervisa!!!!!!!!!

Dags för lite fredag och helg, men inte utan jobb i tankarna!

Ha en underbar helg!



Hörs

Presentation


En bloggande fröken som skriver om livet i och utanför skolan. Arbetar från och med i höst som Förstelärare inom IKT och entreprenörskap. Lever tillsammans med min kock och lever för att få ut det bästa av varje dag.


Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards