juusefin

Alla inlägg den 28 februari 2016

Av Josefine Bygghammar - 28 februari 2016 18:11

Det finns en sak som jag funderar över. Eller, det där var väl en lätt underdrift. Jag funderar över många saker.

Något som jag funderar mycket över är barns inställning till mello, lets dance, farmen mm..

Jag har försökt att slå mej ner vid mello och lets dance många gånger, men aldrig lyckas sitta kvar för jag tycker inte att det är tillräckligt underhållande.

Som lärare idag vet man mycket väl om att man måste vara påhittig, flexibel, varierad och rolig i sin undervisning. Det räcker inte med att komma dit, be dem ta fram böckerna och så kör vi. Eller helt enkelt genomföra en standard katederundervisning med ett och samma tonläge under hela lektionen. Nej, då vet man att lektionen med all säkerhet kommer klassas som tråkig och inte tillräckligt utmanande för barnen.

Jag håller med, verkligen! Även om det är svårt att vara den där roliga och ständigt varierande läraren så är det iallafall en stor vinning i att försöka. Ni har säkert alla hört den meningen att "dagens barn kan inte ha tråkigt".. Och något ligger det faktiskt i det, i och med tillgången till alla kanaler, tv-spel och appar.

Men btw.

Jag förstår fortfarande inte vad en 10-åring ser som så underhållande i lets dance och mello?
Eller är det jag som är gammal och inte förstår? Eller har jag missat något? Eller är det helt enkelt så att de gillar spänningen i att inte veta vad nästa låt eller dans innebär?

Jag förstår om ni inte förstår mej! Ni som älskar mello o lets dance.

Men grejen är ju isåfall att jag kan vara helt fel ute. Eftersom mina elever älskar mello och lets dance (många av dem) så är jag kanske inte så underhållande som jag tycks tro att jag är =D

Får nog göra en undersökning i skolan imorn om vad det bästa med mello o lets dance är... Fröken måste ju hänga med!!!

Inte ens farmen tycker jag är särskilt underhållande, och det var det första en elev som var och hälsa på mej igår frågade: Ska du se farmen imorgon? Nu är de ju riktigt spännande!!!

Kanske bör jag se över min egen humor o min egen känsla för vad som är underhållande och inte. En hel skolklass kan ju knappast ha fel.

Eller är det också så att just mello och lets dance är stunder där man får va med mamma och pappa? Utan mobiler, jobb och annat som stör?


Många tankar har jag och jag har säkerligen mycket att lära mej.

Måste läsa på om gårdagens mello så jag kan svara på frågor och säga vem jag röstade på imorn!!
Nu ska jag inte avslöja mej som en i mello-dissare längre!

Hörs!

Presentation


En bloggande fröken som skriver om livet i och utanför skolan. Arbetar från och med i höst som Förstelärare inom IKT och entreprenörskap. Lever tillsammans med min kock och lever för att få ut det bästa av varje dag.


Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards