juusefin

Alla inlägg den 25 februari 2015

Av Josefine Bygghammar - 25 februari 2015 20:24

Just nu är jag inne i ett jobbflow! Inte för att det hör jättemycket till ovanligheterna, men jag ä inne i mer flow än vanligt. Även om vi inte behöver nämna att jag försov mig imorse. Men nu när jag ändå nämner det kan jag ju säga att försovning för mig är att komma till jobbet 15 min innan min ordinarie jobbtid börjar (och då är det ändå 20 min kvar tills att min första lektion börjar, så nån megaförsovning vare inte, bara för att jag är expert på att gå i försvarsställning.!

Btw. Idag har jag tänkt kring läxor. Jag har aldrig varit en förespråkare av läxor. Men. Men. Jag har under mina år i yrket ändå sett stora fördelar med att ha läxor, men då är det OCKSÅ rätt läxor jag pratar om. Jag tycker att en läxa, ska eleven kunna sköta näst intill själv utan föräldrars vägvisning. Förutom då det gäller att bli förhörd eller läsa upp läsläxan, då är det ju absolut nödvändigt med vuxenstöd.
En läxa, ska vara en träning på något man gått igenom i skolan och absolut inte vara obekant för eleven.
Men då kan man också tänka att vad är det för mening med att ha läxa i något man redan kan?! Så så ska det ju inte heller vara. Utan en läxa ska vara anpassad efter elevens förmåga. Så har man 25 elever får man göra 25 olika läxor.. Nä, där inser även jag att nån måtta får de va! Men ni greppar kanske mitt tänk?



Btw, jag har som sagt startat en klassblogg. Jag har tusen tankar kring hur jag vill använda den men måste även här stoppa mig själv för att inte göra allt på en gång.


Men iaf, idag har jag flippat mitt klassrum. Typ.
Veckans matteläxa är additionsalgoritmer. Då tänkte jag så här. Hur kan jag på bästa sätt vara en läxhjälp hemma med hjälp av bloggen? Jo jag filmar hur man gör uträkningen o lägger upp på bloggen såklart!
Nu bloggar jag från paddan o det var den jag började göra film på men de gick sådär kan jag säga...
Så den färdiga filmen filmade jag med mobilen och den kommer upp på klassbloggen imorgon.


Men min tanke är att inför varje matteläxa (även andra läxor också, men jag börjar med matten) lägga upp en film på bloggen hur man gör. Då har vi gått igenom läxan i skolan och den finns på bloggen. Mina elever har tillgång till dator, mobil eller iPad hemma så jag vet att de har möjlighet att titta på bloggen hemifrån.


För jag förstår att man även som förälder behöver mjuka upp minnet gällande algoritmer, hårda och mjuka vokaler etc ;) inte alltid vardagsprat.




Bye bye

P.s jag har mobil igen!

Presentation


En bloggande fröken som skriver om livet i och utanför skolan. Arbetar från och med i höst som Förstelärare inom IKT och entreprenörskap. Lever tillsammans med min kock och lever för att få ut det bästa av varje dag.


Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards