juusefin

Alla inlägg den 15 september 2014

Av Josefine Bygghammar - 15 september 2014 19:14

Jag måste dela med mig av vad jag, bland annat, jobbar med på svenskan! Det är ett material från "språket lyfter" och jag blev tipsad av en kollega om detta!

Det heter detektivbyrån och handlar om en detektiv som heter Sally. Det är alltså ett svenskamateral som lockar till både läsning och skrivande!
Om man som jag, har många grabbar i klassen, är det extra roligt det lockar verkligen grabbarna till skrivning! Kul för tjejerna med såklart, men har man grabbs som är trötta på att skriva sagor "det behöver man ändå inte kunna när man ska bli bonde, hur många sagor tror du bönderna skriver??"........

Så iaf, detektivbyrån. Jag har gjort en egen variant av det med tillhörande Powerpoint-presentationer o egna arbetsblad men utgått från handledningen.

Det handlar alltså om att lösa olika fall och vara detektiv. Barnen får även göra sin egen detektivhandbok! :-)

O på slutet får de:

Så, har ni grabbar som behöver taggas till i sitt skrivande? Kör på detta!

Imorgon ska vi koda hemliga meddelanden och de ska få göra framsidan till sin detektivhandbok!

-----
På matten (år 3) jobbar vi med minustal. Därför har jag gjort en tipspromenad med termometrar tills imorn + lite roligt bokstavsknåp som bonus! Utomhuspedagogik+matte+svenska=undervisningspepp!

Hade tänkt skriva mer om mitt projekt detektivbyrån men de va så himla varmt i vattnet att glasögonen immar igen o då ser jag ju inte va jag skriver ;)

Men iaf.

Jag är inte sur, jag är glad!


Hörs!

Presentation


En bloggande fröken som skriver om livet i och utanför skolan. Arbetar från och med i höst som Förstelärare inom IKT och entreprenörskap. Lever tillsammans med min kock och lever för att få ut det bästa av varje dag.


Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards