juusefin

Alla inlägg den 5 maj 2014

Av Josefine Bygghammar - 5 maj 2014 21:04


Fick ingen ro i badet idag! 

Har så mycket idéer och tankar som snurrar i huvudet. Någon slags överskottsenergi som jag tyvärr har allt för ofta numera.. Eller så äre den där energidrycken Janne tvinga i mej efter att eleverna gått hem. Han tyckte att jag var för slö! Det var jag verkligen också, hade jag inte fått dom två kaffekopparna + energidrycken hade jag inte pallat konferensen!



Dock är det för rörigt att skriva om mina tankar, det är allt från att ha träd på väggarna med förmågorna som stam och det centrala innehållet som grenar samt the big five som genomsyrar... Ja, ni märker själva!

Men under sommarlovet äre jag som tar fram en prototyp!


Borde sätta mig och göra ett nytt ipad-schema också.. meeeen, det sparar jag tills imorn. 

Måste planera nån lektion om grisar framöver också, vi ska ju faktiskt åka på grissafari snart ;) 

UJUJUJ, va kul man har i skolan nuförtin, inte sant? ;)


Men något jag också ser fram emot är att stå på Tjällmo marknad!!

Jag har aldrig fått äran att ha ett marknadsstånd på en marknad, har iofs aldrig haft en marknadsstånd överhuvudtaget, men nu ska det bli av! Vi ska slå pengarekord på marken är tänkt, så att vi kan göra nån superkul kick off efter sommarlovet ;) 


Nä, nu borde jag sluta svamla igen och typ lägga mej. 

Vore ju intressant och veta vilka som läser bloggen också! Vågar ni ge en kommentar så äre ju dökul för mej! ;)


HÖRS!




Av Josefine Bygghammar - 5 maj 2014 19:37


Nu är det bara 24 skoldagar kvar.. Nu är det bara 3 fredagar kvar i skolan (lov två fredagar).

Dessa kommentarer har ekat i min hjärna hela dagen! Är det sant?

Var tvungen att dubbelkolla i kalendern flera gånger. Men till min djupaste sorg och förvåning - Det är sant!

Sorg kanske var ett lite väl drastiskt ord att dra till med, men nånstans känns sommarlovet ändå så sjukt långt bort!

Vi började ju nyss, nyss var det långt kvar till jul! Nu äre närmre till midsommar!! Midsommar ja.. 


Har iallafall sökt flertalet kurser till sommaren. Det känns gött. + att några andra projekt är på gång!


För övrigt är jag inne i IUP-samtalsperioden nu. Det är jättekul!

Alla dessa möten med föräldrar och barn, det är alltid lika trevligt! 

Men jag funderar mycket kring samtalen med.

Samtalen har man en gång per termin och vid samtalet skrivs en IUP och i den barnens mål.

Efter samtalen är det viktigt att inte låta IUP:erna bli pärmvärmare!?! Kan man säga så?

Ett smart sätt att synliggöra målen för eleverna är att sätta dem i bänklocken.

Då blir barnen påminda om målen varje gång de öppnar locket!

Nu har vi inte bänkar längre, vilket såklart försvårar det det fenomen att ha målen i bänklocken..

Jag kan inte minnas från min egen skoltid att jag var medeveten om vilka mål som jag skulle uppnå.

Jag visste ju knappt vad som förväntades av mig.

Idag är det helt tvärt om. Idag ska barnen veta var de är och vart de ska!

Jag tror det är superbra, tänk om några år, när dagens barn är ungdomar och hela tiden tänker målmedvetet och är medvetna om att man med hjälp av att sätta upp kortsiktiga- och långsiktiga mål kan nå längre och längre!


Idag fick jag bekräftat att mina elever har god förståelse för bråk!

Det kändes gött. Gjorde en fuling och testade av elevernas kunskaper utan att de visste om det.

Gjorde det via en övning på smartboarden, det gick prima! 

Så nu kan vi lämna bråkkapitlet med gott samvete och ge oss in i subtraktionens värld igen.

Det måste vi nöta nöta nöta! Subtraktion med flersiffriga tal.


Men imorgon börjar vi dagen med brännboll! Jag ska ha idrotten imorgon och det första jag sa var att - JAG VILL

HA BRÄNNBOLL! Det är ju så kul!! Sen ska jag ha åk: 1 och åk: 5 tillsammans i matte! Det är också himla kul!
Det är verkligen roligt och RIKTIGT LÄRORIKT att blanda årskurserna ibland!
Ettorna och femmorna är en jättebra kombo och femmorna får träna jättemycket begrepp och sin förmåga att förklara och resonera när de arbetar med ettorna! Klockrent. 


Nu ska jag strax ta ett bad. Det är mitt sätt att reflektera över dagen och koppla av! Så skönt!!
Var faktikst på jobbet 06.10 imorse! Och gick gjorde jag med!! Mot mål! ;) 

Gick hem vid 17.30! 

Imorgon lär det nog bli en längre dag! 


HÖRS!
















Tidigare månad - Senare månad

Presentation


En bloggande fröken som skriver om livet i och utanför skolan. Arbetar från och med i höst som Förstelärare inom IKT och entreprenörskap. Lever tillsammans med min kock och lever för att få ut det bästa av varje dag.


Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<<
Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards