juusefin

Alla inlägg den 4 juli 2014

Av Josefine Bygghammar - 4 juli 2014 10:28

Ibland vet jag inte om jag ska ska skratta eller gråta. Har precis läst ”dags att ta Sverige tillbaka till PISA-toppen” och blir mörkrädd. Som lärare borde jag ju vara väl införstådd med den katastrofala situation som råder i våra svenska skolor. Men, jag måste säga, jag HOPPAS FÖR GUDS SKULL inte att många lärare känner igen sig..


Jag syftar på bland annat:


 


 


"Kartan i klassrummet är 40 år gammal"..

Ursäkta, men vem är det som först och främst kan göra något åt det? Är det någon oinsatt politiker som inte har en aning eller är det DU som lärare.. Om jag hade en karta som var 40 år gammal, skulle jag använda den i undervisningen då? - NEJ!! Hör inte det till sundt förnuft? Då kanske vissa tänker, men läraren kanske har tjatat på sin rektor i flera år om en ny världskarta men bara fått höra att eknomin inte räcker till en ny karta.. Visst, kanske är det så, men då skulle jag gärna vilja höra rektorns arument till att läraren ska fortsätta undervisa om Sovjet.

Kanske fick man ett nej just för stunden, för att rektorn inte förstod att läget var så illa, IBLAND får man skrika högre när man vet att man har rätt.  Det jag är rädd för, är att de lärare som då fått  nej om ny karta använder den i protest mot sina överordnade för att "bevisa" att "titta så dåligt det går för våra elever för att ni inte lyssnade på mej".. Men vilka blir lidande då? JA ELEVERNA! Är det värt det??



Istället för att sitta och klaga i lärarrummet över att man inte får några resurser eller pengar till skolan, gör något åt det!! Gör vad du kan av situationen istället. Med Internet idag kan du googla fram precis vad du vill.! Har ni ingen kanon i klassrummet, tjata! I dagens skola ser jag IT som en av de viktigaste läromelden. Vi måste undervisa våra barn i deras tidsålder, inte i den vi växte upp i. Barnen ligger redan i framkant och det är vi som ska hjälpa dem att bli morgondagens forskare!


Vi har världens viktigaste jobb! Och det är bara vi som kan se till att PISA nästa gång visar Sverige i toppen!!


Jag kan överhuvudtaget inte förstå hur man kan tänka sig att undervisa i SO-böcker som inte är aktuella. har man inte missat lite av lärarutbildningen då? Källkritik? En trött och sliten lärare skulle säkert ifrågasätta mig och säga: "men vad ska jag göra då, jag får ju inte beställa nya!!"

Då säger jag igen, be din rektor om ett riktigt bra argument till varför han/hon anser att du ska undervisa i för gamla böcker. Svaret skulle vara intressant. Om din rektor brinner för sitt jobb och skolan, lär du ha nya so-böcker i brevlådan nästa dag. Om du nu behöver böcker, med tanke på It:n.....

Jag kanske låter hård och i andra lärares ögon korkad, eftersom jag ser allting så enkelt. Men tro mej, så svårt kan det inte vara. Bara du bestämmer dej för att det inte ska vara det.

För två år sedan hade jag bara svart griffeltavla i klassrummet, nu har jag smart board..

Visst, inte på samma skola, men jag hade ju med all säkerhet inte fått tillgång till smart board i klassrummet om jag inte yttrat det för chefen och sagt hur braaaaa det skulle vara!


Det handlar mycket om inställning till jobbet och tron på sina elever! Och att inte vara rädd för att gå utanför läroböckerna och se andra alternativ till lärande!



Jag älskar mitt jobb och jag älskar att försöka lösa problem genom att se möjligheter istället!

Jag tror på oss!


(För er som har barn på Tjällmo skola, våra SO-böcker är tryckta 2014) ;)

 



Sluta klaga och gör något åt situationen istället!! Den här rapporten gjorde mej frustrerad!

Släng allt gammalt skit och kräv nytt! Eller använd dej  själv som läromedel, du lär väl ändå förhoppningsvis vara mer uppdaterad än en lärobok från 1975..


Nu har jag fått ur mej lite frustration iallafall. Hoppas alla lärare läser den här och ser över sin undervisning!!


HÖRS!





Presentation


En bloggande fröken som skriver om livet i och utanför skolan. Arbetar från och med i höst som Förstelärare inom IKT och entreprenörskap. Lever tillsammans med min kock och lever för att få ut det bästa av varje dag.


Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards