juusefin

Alla inlägg den 30 juli 2014

Av Josefine Bygghammar - 30 juli 2014 11:54

Så otroligt lyckligt lottad, för jag känner så många fina människor!

Förra sommaren/hösten gick jag och pratade med en kurator en gång i veckan. Jag tror att alla någon gång i livet behöver prata med någon som är helt utomstående, som inte vet någonting om dig. För några år sedan hade jag kännt mig misslyckad och inte alls vågat berätta att jag behövt ta professionell hjälp, men idag känner jag mig istället stolt och delar gärna med mig av de erfarenheter jag har!

En sak som min kurator berättade för mig och som jag tänker ofta på är hennes förklaring av ångest. Det är svårt att sätta ord på och förklara hur ont riktig ångest gör, men hon förklarade på ett mycket pedagogisk sätt, vilket jag såklart uppskattar! :-) hon beskrev det såhär: tänk att du är ute och går i en mörk skog. Plötsligt ser du en björn eller något annat skräckinjagande som kommer mot dej. Ditt hjärta börjar slå tusen slag och du börjar springa det fortaste du någonsin kan... Björnen springer efter och flåsar dig i nacken och de ända tankar du tänker är: nu dör jag, nu är min tid slut, jag fixar inte det här! Men så tillslut hittar du ett träd som du kan klättra upp i och björnen vänder, då släpper helt plötsligt den där hemska hjälplösa känslan och du andas ut! Men, när du har ångest, då hittar du aldrig det där trädet och du har björnen flåsande i nacken hela tiden, hjärtat pumpar och du känner hela tiden känslan av att "nu dör jag".

Jag tycker den förklaringen beskriver exakt vad ångest är. Och då kan man ju tänka sig hur otroligt jobbigt det är att leva med, att det inte bara göra psykiskt ont utan fruktansvärt ont fysiskt också, det värker i bröstet!


Men det var egentligen inte det jag hade tänkt skriva om, utan det var något annat som min kurator sa till mig. Hon sa att jag hämtar all min energi från sociala kontakter. Vilket jag idag verkligen förstår vad hon menar också. Jag är så otroligt glad och tacksam över alla fina människor jag har i min närhet, finner inga ord!

Nu ska jag snart åka och sjunga, en av mina andra energi-boostar!

Var rädd om era nära och kära.

Hörs.

Presentation


En bloggande fröken som skriver om livet i och utanför skolan. Arbetar från och med i höst som Förstelärare inom IKT och entreprenörskap. Lever tillsammans med min kock och lever för att få ut det bästa av varje dag.


Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards