juusefin

Direktlänk till inlägg 22 juni 2015

Kloka ord

Av Josefine Bygghammar - 22 juni 2015 22:08

Idag är det den första riktiga sommarlovsdagen!
Och under den dagen har jag roat mig med att spåna på scheman inför hösten!
Oh shit tänker ni, vad tråkigt!! Har man sommarlov ska man väl vara ledig!!

Jo, så är det visst, det har jag också hört. Men sitter man på en öde ö uppe i nordnorge och kocken jobbar, och det inte är någon sommarvärme, då kan man lika gärna jobba lite.!

För jag lider inte av det och tycker absolut inte att det är tråkigt, då hade jag nog valt att göra något annat. För det är verkligen ingen som tvingar mig att spåna på scheman den första sommarlovsdagen.!

Jag mötte en klok man när jag var på NTA-utbildning förra tisdagen. Han sa till mig att jag såg ut att brinna för mitt yrke - och ja, det hade han ju fullkomligt rätt i.

Han själv sa att han var lite trött på sitt jobb och att han aldrig riktigt känt den där sprudlande "älska-läraryrket-känslan" som vissa lärare har.
Då sa han så här:
- tycker man att läraryrket är roligt, då är det det bästa jobb man man kan ha.
- tycker man att läraryrket är tråkigt, är det fet värsta jobb man kan ha.

Och så tror jag att det är. Tycker man att lärsryrket är roligt, då ser man också alla fördelar med det, man kan lägga upp lektionerna näst intill hur man vill, man kan lägga upp arbetsdagen näst intill hur man vill, man kan påverka och skapa ett arbetsklimat som man själv vill ha det!

Om man däremot tycker att lärsryrket är tråkigt och betungande, då är det ju det värsta jobb man kan tänka sig. - För du måste vara flexibel samtidigt som du ska vara strukturerad.
- Du måste ha ca: 10 reservplaner i bakhuvudet utifall något skulle gå fel.
- Du måste kunna planera en lektion så att varje elev får ut något av den, har du 30 elever betyder det att du har 30 olika inlärningsstilar Vissa påminner ju såklart om varandra, men många är också otroligt olika.
- Du måste alltid komma välplanerad till jobbet.
- Du måste tänka utanför dig själv, reflektera varför du väljer att göra saker på ett visst sätt och samtidigt kunna förklara för eleverna varför de ska lära sig det du säger.
- Du måste se lösningar istället för hinder.
- Du måste förstå att en lek på rasten är elevernas allvar.
- Du måste kunna lösa konflikter och vara en opartisk ledare.

Det finns så mycket mer man kan rabbla upp, som många helst av allt vill slippa i sitt arbetsliv.

Men jag hör till dem som ser just det jag nyss rabblat upp som läraryrkets guldkorn.

Och hur man planerar en lektion så att alla 30 elever hänger med och får ut något av det, det är den roligaste utmaningen. Och självklart planerar jag tillsammans med eleverna. Den pedagogiska planeringen gör jag tillsammans med eleverna för att få en helhetsbild av deras förförståelse. Både jag och eleverna tjänar på det.

Men det är också sant, man ger mycket tid åt sitt yrke, men det gör jag inte för att jag måste, utan för att jag vill.

Gillar du lärsryrket är det det bästa jobb du kan ha, gillar du det inte är det det värsta jobb du kan ha.

...annars så försöker jag inte att jobba så mycket på semestern... :-)


Igår solade och bastade vi till exempel. Så mysigt och skönt!


Nu tycker jag att kocken ska komma hem!

Hörs

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Josefine Bygghammar - 16 juli 2016 22:17

Ny plats! http://nouw.com/juuusefin

Av Josefine Bygghammar - 10 juli 2016 13:21

"kod för att importera min blogg till Nouw: 0514870336"

Av Josefine Bygghammar - 8 juli 2016 19:57


- Ett beslut är ett beslut och ett beslut håller man sig till, okej? Ja. Man kanske skulle lyssnat lite mer på pappa Rudolf. Men nu är det som det är och det är bara att gilla läget and you name it. Btw, hemma i Svedala är jag och har varit i ...

Av Josefine Bygghammar - 30 juni 2016 14:52

Vilken härlig dag vi hade igår! Även om man inte hade sovit så mycket natten innan för att gå upp klockan 5 och va i hamnen 05.30, så var det en fantastisk dag på alla vis! Vi åkte som sagt till Mo i rana. Brukar inte särstava det, men jag får vä...

Av Josefine Bygghammar - 29 juni 2016 07:03

Idag skulle vi på utflykt till traena, men istället blev det en utflykt till Moirana. Detta på grund av färjtiderna, som man är ganska beroende av när befinner sig här ute i havet! Vi var ju tvungna att hinna hem i tid till vår dejt ikväll! Så nu...

Presentation


En bloggande fröken som skriver om livet i och utanför skolan. Arbetar från och med i höst som Förstelärare inom IKT och entreprenörskap. Lever tillsammans med min kock och lever för att få ut det bästa av varje dag.


Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards