juusefin

Direktlänk till inlägg 31 juli 2014

När ens längtan blir en saknad.

Av Josefine Bygghammar - 31 juli 2014 20:46

Omedvetet, eller undermedvetet, tror jag att jag lever med en stor saknad. En saknad efter något jag aldrig kan få tillbaka. Det är nog mycket det, som gör att jag har svårt att gå vidare, trots att jag ibland känner att jag gått vidare.


Samma år som jag blev lämnad flyttade mina föräldrar från mitt föräldrahem. Helt plötsligt stod jag helt utan tillhörighet.

Jag bodde ingenstans, jag hade ingenstans att känna mig hemma. Jag älskade verkligen mitt hem i Tjällmo och jag har alltid älskat och kännt mig trygg hemma i Hällestad. Att hitta sig själv igen innebär också att hitta en plats där man trivs att leva på. Jag flyttade till en lägenhet i Finspång, bodde där ett halvår. Jag kunde inte vara själv i lägenheten och idag minns jag knappt hur den ser ut. Det skulle väl vara badkaret jag minns, med tanke på att det var där jag tillbringade tiden om jag mot all förmodan var hemma själv. Det känns som att ett  halvår av mitt liv inte finns. Eller rättare sagt, det känns som att ett år inte finns. Med undantag för vissa stunder som har betytt extra mycket. 


Vid jul flyttade jag tilbaka till Tjällmo. Här bor jag nu, och jag trivs. Jag har ingen anknytning hit. Förutom att jag jobbar här, och med tanke på hur mycket tid jag spenderar på mitt jobb finns det ingen anledning för mig att flytta härifrån. 

Sitter ute i min lilla trädgård nu och skriver, sitter faktiskt med en filt övet benen för ikväll är det inte lika varmt som det har varit. Det är mysigt, och jag trivs. Har även min lilla katttjej bredvid mig. Egentligen är jag allergisk mot katter, hatar lukten från kattlådan och är livrädd för att vara full av katthår på kläderna. Men jag övervann min allergi, plågade mig igenom några månader med enorm hosta och halsklåda och nu mår jag bra, pappa hjälpte mig att göra ett hål i dörren in till tvättstugan där kattlådan står så det luktar inteså mycket  katt i lägenheten och katthåren kan jag inte göra så jättemycket åt förutom att försöka ta bort dem! 

Det är ett väldigt sällskap iallafall, att ha en katt. Så, vad vill jag säga med det? Ingenting är omöjligt, bara man bestämmer sig för det. 


Så, det borde ju inte vara så svårt att bara bestämma sig för att sluta sakna? Men det är det..

Jag saknar min farmor, mormor, farfar, morfar... det finns så många jag saknar..

Men om man säger så här då, sakna kommer jag alltid göra, men jag måste lära mig att acceptera att det är just det saknad, och inte längtan. Det är en stor skillnad. 


Längtar gör jag också. Jag längtar efter att ha någon att längta efter.  Någon att äta frukost med, skratta med, åka på resor med, någon som älskar mig. En sån längtan har väl alla människor, men för mig känns det nästan mer som en saknad än en längtan. Men jag vill tro att det är en längtan, och att jag någongång, får känna mig lycklig igen. 


Jag vet egentligen inte varför jag skriver det här inlägget just ikväll, eller jo det gör jag.

För jag såg en sak jag inte ville se. Och det gör SÅ ONT.


Usch, nu får jag verkligen ta o skärpa mig, var är mitt nya jag?

Den här dippen har hängt i för länge nu! 

Jag vill tillbaka till min styrka, men den kommer väl nångång...


Imorgon kanske..


 




















 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Josefine Bygghammar - 16 juli 2016 22:17

Ny plats! http://nouw.com/juuusefin

Av Josefine Bygghammar - 10 juli 2016 13:21

"kod för att importera min blogg till Nouw: 0514870336"

Av Josefine Bygghammar - 8 juli 2016 19:57


- Ett beslut är ett beslut och ett beslut håller man sig till, okej? Ja. Man kanske skulle lyssnat lite mer på pappa Rudolf. Men nu är det som det är och det är bara att gilla läget and you name it. Btw, hemma i Svedala är jag och har varit i ...

Av Josefine Bygghammar - 30 juni 2016 14:52

Vilken härlig dag vi hade igår! Även om man inte hade sovit så mycket natten innan för att gå upp klockan 5 och va i hamnen 05.30, så var det en fantastisk dag på alla vis! Vi åkte som sagt till Mo i rana. Brukar inte särstava det, men jag får vä...

Av Josefine Bygghammar - 29 juni 2016 07:03

Idag skulle vi på utflykt till traena, men istället blev det en utflykt till Moirana. Detta på grund av färjtiderna, som man är ganska beroende av när befinner sig här ute i havet! Vi var ju tvungna att hinna hem i tid till vår dejt ikväll! Så nu...

Presentation


En bloggande fröken som skriver om livet i och utanför skolan. Arbetar från och med i höst som Förstelärare inom IKT och entreprenörskap. Lever tillsammans med min kock och lever för att få ut det bästa av varje dag.


Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards