juusefin

Alla inlägg under juli 2014

Av Josefine Bygghammar - 18 juli 2014 11:50

"det som händer i Västervik, stannar i Västervik"..

Eller så är jag en mästare på att säga emot mig själv, med tanke på att jag just nu bloggar om det!


Hur som helst, nu är jag hemma efter ett par fantastiska dagar i Västervik och på Gränsö slott.

Denna semester har innehållit det mesta, allt från lyxiga spa-upplevelser till efterfester på Harrys efter stängningsdags med Håkan Hellströms ljuvliga stämma skrålandes över havet.

Har träffat så mycket trevligt folk, en surfare, en jorden-runt-seglare, 2 mc-tokar, 3 golfnördar, 4 glidare, en supertrevlig bartender som bjöd på 4 jordgubbar istället för en och många många fler.

Många nya kontakter skapade, vilket jag tycker är dökul!


Något jag också måste få klämma in här är att de flesta jag har träffat har vetat direkt vad jag jobbat med.

- Du ser ut som en lärare, är du det?!!?! Inte bara en & två gr jag fick den kommentaren...

Är det bra eller dåligt? Min första lärare hade randiga byxor, grön t-shirt, grått hår med knut och läsglasögon på näsan? Försöker att inte klä mig allt för tantigt, men jag vet inte, uppebarligen tydligt frökenface iaf.



Hur som helst, har Hanna att tacka för den här uppleveslen! Det gjorde vi bra tycker jag!!



             


Nu är det bara en vecka kvar tills att jag och Mallan drar till Smögen.

Ska bli sjukt najs det också!'

Smögenbryggan, räkor, salta havsbad & favoriter i repris, kan inte bli annat än underbart.


Nu ska jag strax iväg & träffa Bella!

Tror faktiskt det blir en hemmakväll ikväll sen, för det skulle de bli igår, men det blev det inte....


Ha det gött!


HÖRS!











Av Josefine Bygghammar - 7 juli 2014 01:27

Ikväll eller, inatt, är det en såndär natt jag har klarat mig utan ganska lång tid..JAG KAN INTE SOVA.!

Och då tänker man ju självklart sådana där tankar man inte ska tänka.. Det är en såndär Melissa Horn-natt ni vet?

För er som inte vet kan jag berätta att det är när man sitter själv och känner sig ensam och allt Melissa Horn sjunger om stämmer plötsligt helt och hållet in på ditt liv. Långa nätter, vår sista dans mm, ni vet.


Så vad gör man för att undvika dessa nätter då? fast förr kunde jag tycka att det var ganska skönt att sitta själv och tycka lite synd om mig själv, men det var före "det" hände. Nu njuter jag inte det minsta kan jag säga!!

Jag bara önskar att min sista ångestklump i hjärteroten kunde försvinna... men, den kanske jag får leva med resten av livet? Hursomhaver, nåt måste man göra för att uthärda sådana här nätter...


Alla har vi ju säkert våra knep till hur man ska göra för att man ska koppla bort tankar man inte vill tänka.

Jag har hittat mina och tänkte dela med mig, här kommer de utan inbördes ordning:


- Bada badkar. Ta ett riktigt riktigt hett bad. Värmen får dig att slappna av och det heta vattnet får dig att koncentrera dig på att överleva hettan istället för att fokusera på annat. Du byter helt enkelt ut den psykiska smärtan mot fysisk smärta, låter kanske hemskt, men på mig är det fruktansvärt effektivt!

När du sedan badat klart och reser på dig känner du dig svimfärdig och behöver genast lägga dig på soffan.. Ett par minuter mår du riktigt dålit men efteråt känns det riktigt gött. Funkar nog inte på alla, men för er som älskar hetta och värme, prova!


- Gå ut och gå. Det är ju vetenskapligt bevisat att det är bra för hälsan. Och även det fungerar bra för mig. Då känns det som att jag kan gå hur långt som helst.



- Skriv!! Att skriva av sig var mer effektivt än jag kunde ana. Det är så skönt att skriva av sig och bara låta orden komma, det känns redan bättre inom mig sedan jag började skriva!



3 tips som hjälpt mig mycket. Ligger i badet just nu och den fysiska smärtan är värre än nånsin kan jag säga, tack vare min illröda baksida....


Nu ska jag snart sjunka ner under ytan och glömma dessa jobbiga tankar. Men det är så sjukt sammanträffande allting på nåt sätt. Så läskigt uppgjort.


NYA TAG IMORGON!! Jag är inte deppig, jag är glad egentligen :-)


HÖRS









Av Josefine Bygghammar - 5 juli 2014 22:21

Jag vet inte varför, men just särskrivningar tycker jag är himla kul. Speciellt om det står på skyltar eller liknande ute på stan eller i affärer. Det är himla roligt att läsa mail eller sms där folk särskriver också, men över lag är ju varken sms eller mail särskilt välstavade nu förtiden, så det tänker man lixom inte lika mycket på.


Imorse när jag låg i badet skulle jag smörja in fötterna efteråt. (förstår om ni redan nu sneglar upp mot webbläsaren med fingret redo att trycka på W..) För så döintressant lät det inte.. Men iallafall.

Jag brukar aldrig läsa innehållsförteckning eller liknande på mina olika hudvårdsprodukter, skam och säga kanske, men jag tror mej väl veta vad de innehåller på nåt sätt!. Iallafall, idag gjorde jag det av någon anledning och det var faktiskt ganska kul. Inte just innehållsförteckningen, men texten bakpå tuben.



 



Kanske svårt att se vad det står, men en av meningarna lyder: ta en varm fot bad, i en annan mening står det som att klackar och fötter är samma sak se: "klackar/fötterna", det står även torka bort överskotts kräm...

Som ni ser kan man hitta flera fel i texten men det där var några som jag så gott fnissade åt i badet för mig själv...


Kanske är översatt i google direkt? Husomhaver, det gjorde iallafall mitt bad.


Finns ju mycket som kan få fel betydelse när man särskriver, till exempel:

Rök fritt, sjuk syster mm.. Ja, kul är det.


En av mina väskor ser ut så här, något sliten ;)


 


Så sant som det är sagt! :-)



nu ska jag fortsätta värma mej efter det iskalla badet Hanna lura iväg mej på.. ;)

nejdå, det var väldigt självförvållat! Och kul :-)



HÖRS







Av Josefine Bygghammar - 4 juli 2014 10:28

Ibland vet jag inte om jag ska ska skratta eller gråta. Har precis läst ”dags att ta Sverige tillbaka till PISA-toppen” och blir mörkrädd. Som lärare borde jag ju vara väl införstådd med den katastrofala situation som råder i våra svenska skolor. Men, jag måste säga, jag HOPPAS FÖR GUDS SKULL inte att många lärare känner igen sig..


Jag syftar på bland annat:


 


 


"Kartan i klassrummet är 40 år gammal"..

Ursäkta, men vem är det som först och främst kan göra något åt det? Är det någon oinsatt politiker som inte har en aning eller är det DU som lärare.. Om jag hade en karta som var 40 år gammal, skulle jag använda den i undervisningen då? - NEJ!! Hör inte det till sundt förnuft? Då kanske vissa tänker, men läraren kanske har tjatat på sin rektor i flera år om en ny världskarta men bara fått höra att eknomin inte räcker till en ny karta.. Visst, kanske är det så, men då skulle jag gärna vilja höra rektorns arument till att läraren ska fortsätta undervisa om Sovjet.

Kanske fick man ett nej just för stunden, för att rektorn inte förstod att läget var så illa, IBLAND får man skrika högre när man vet att man har rätt.  Det jag är rädd för, är att de lärare som då fått  nej om ny karta använder den i protest mot sina överordnade för att "bevisa" att "titta så dåligt det går för våra elever för att ni inte lyssnade på mej".. Men vilka blir lidande då? JA ELEVERNA! Är det värt det??



Istället för att sitta och klaga i lärarrummet över att man inte får några resurser eller pengar till skolan, gör något åt det!! Gör vad du kan av situationen istället. Med Internet idag kan du googla fram precis vad du vill.! Har ni ingen kanon i klassrummet, tjata! I dagens skola ser jag IT som en av de viktigaste läromelden. Vi måste undervisa våra barn i deras tidsålder, inte i den vi växte upp i. Barnen ligger redan i framkant och det är vi som ska hjälpa dem att bli morgondagens forskare!


Vi har världens viktigaste jobb! Och det är bara vi som kan se till att PISA nästa gång visar Sverige i toppen!!


Jag kan överhuvudtaget inte förstå hur man kan tänka sig att undervisa i SO-böcker som inte är aktuella. har man inte missat lite av lärarutbildningen då? Källkritik? En trött och sliten lärare skulle säkert ifrågasätta mig och säga: "men vad ska jag göra då, jag får ju inte beställa nya!!"

Då säger jag igen, be din rektor om ett riktigt bra argument till varför han/hon anser att du ska undervisa i för gamla böcker. Svaret skulle vara intressant. Om din rektor brinner för sitt jobb och skolan, lär du ha nya so-böcker i brevlådan nästa dag. Om du nu behöver böcker, med tanke på It:n.....

Jag kanske låter hård och i andra lärares ögon korkad, eftersom jag ser allting så enkelt. Men tro mej, så svårt kan det inte vara. Bara du bestämmer dej för att det inte ska vara det.

För två år sedan hade jag bara svart griffeltavla i klassrummet, nu har jag smart board..

Visst, inte på samma skola, men jag hade ju med all säkerhet inte fått tillgång till smart board i klassrummet om jag inte yttrat det för chefen och sagt hur braaaaa det skulle vara!


Det handlar mycket om inställning till jobbet och tron på sina elever! Och att inte vara rädd för att gå utanför läroböckerna och se andra alternativ till lärande!



Jag älskar mitt jobb och jag älskar att försöka lösa problem genom att se möjligheter istället!

Jag tror på oss!


(För er som har barn på Tjällmo skola, våra SO-böcker är tryckta 2014) ;)

 



Sluta klaga och gör något åt situationen istället!! Den här rapporten gjorde mej frustrerad!

Släng allt gammalt skit och kräv nytt! Eller använd dej  själv som läromedel, du lär väl ändå förhoppningsvis vara mer uppdaterad än en lärobok från 1975..


Nu har jag fått ur mej lite frustration iallafall. Hoppas alla lärare läser den här och ser över sin undervisning!!


HÖRS!





Av Josefine Bygghammar - 3 juli 2014 20:52


Här sitter jag, djup försjunken i mina olika tankar. Olika typer av tankar.

Jag är mätt. Kom precis hem från o´learys där jag åt en förskräckligt god sallad.

Mättnadskänslan är sådär lagom, inte allt för sprängande. Och så känner man sig näsan duktig för att man inte tog den där goda feta hamburgaren istället.. och tänker inte alls på att salladen är minst lika fet om inte fetare med all dressing och vitlöksbröd.. men iallafall. Många rader kan man skriva om en måltid. Men ack så ointressant.


Så vad vill jag dela med mig av idag?

"sommarlovet" rullar på. Har fortfarande inte haft en "skolfri" dag. Men ev kan det bli det imorgon.

Men det är sjukt så trött jag är på mornarna! Jag har alltid skrytit om att jag är så morgonpigg, men det kan jag tydligen inte skryta med längre.. Jag är sjukt trött alltså. Att vara på jobbet kl.08.00 imorse var verkligen jobbigt!

Och istället är jag som mest pigg nu!! Inte likt mej alls..

Kanske känner kroppen nånstans att det är sommarlov ändå.


Vad har annars hänt i mitt liv?

De gamla vanliga, som de senaste halvåret.. jobb, jobb, träffat vänner och typ, druckit kaffe.

Men igår hade jag ju faktiskt gitarrlektion också!.. Jag vill verkligen lära mej att spela gitarr.

Men hur svårt ska de va?


Idag blev det verkligen ett svamligt inlägg utan syfte. Därför facebookar jag det inte!


Nu kommer nog min film-kompis snart.


HÖRS.


 


Ja, det där var ett tag sen. Men jag la upp den iallafall, uppenbarligen.







Presentation


En bloggande fröken som skriver om livet i och utanför skolan. Arbetar från och med i höst som Förstelärare inom IKT och entreprenörskap. Lever tillsammans med min kock och lever för att få ut det bästa av varje dag.


Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards