juusefin

Alla inlägg den 1 maj 2015

Av Josefine Bygghammar - 1 maj 2015 21:52

Miljoner tankar och tusen funderingar.

Jag började jobba som lärare när jag var 22 år. Knappt torr bakom örona tänker ni. Och nej de va jag kanske inte, jag var allt som en relativt ung nyexad kan tänkas vara, nervös, pirrig, osäker och nyfiken.

Jag har gjort många misstag och tabbar på vägen, och gör såklart än idag, för än är vägen lång innan man är fullärd, med tanke på att man aldrig blir det!

Jag har stått framför en klass och skrikit mej hes i frustration över att de inte lyssnat.

Jag har smällt igen dörren till klassrummet i frustration för att jag var arg på elevernas uppförande.

Jag har planerat lektioner som blivit katastrof.

Jag har gjort många missar och av de missarna har jag lärt mig mest.

Idag gör jag färre missar. Jag har färre lektioner där jag är missnöjd och jag behöver näst intill aldrig bli arg i klassrummet.

Vad beror det på då?
Här är några av mina tankar utan inbördes ordning.

1. Förtroendekapital. Skapa relationer med eleverna. Tydliga förväntningar mellan dig som ledare och barnen som elevgrupp. När eleverna vet vad du har för förväntningar, behöver de inte testa eller känna sig osäkra. De vet vad som förväntas av dem.

2. Visa ledarskap. Ledarskapet i ett klassrum är a och o. Ledarskapet hänger ihop med förtroendekapitalet, men det är viktigt att du som lärare visar att det är du som leder.
En tydlig ledare kan ha en lektion där det är tyst, där det kommuniceras och där det diskuteras på ett prefssionellt sätt.
Det viktiga är ju inte att eleverna är knäpptysta när de kommer in i klassrummet, det viktiga är att de isåfall är knäpptysta när ledaren säger att det ska vara det.
Hänger ni med? När en blick eller en svag harkling räcker.

3. Tydlighet
Som jag skrev förut. Ledaren ska kunna bestämma vilket klimat som klassrummet ska ha. Ska det vara STA ska det vara det. Är det ett kommunikationspass ska det vara kommunikation.
Se skillnaderna. För extra tydlighet kan man enkelt skriva vilken förväntning man har på eleverna på tavlan.

4. Elevmedverkan
Ta med eleverna i planeringen!
Låt dem delta i den pedagogiska planeringen! De har så många bra tankar, idéer och funderingar. Låt dem alltid berätta vad de kan och vad de vill lära sig mer om inför ett arbetsområde. Och fråga hur de vill lära sig!!

Förut körde vi med stjärnsystem i min trea, när de samlat ihop x antal stjärnor hade vi genom omröstning bestämt något roligt vi skulle göra.

Nu har vi inget stjärnsystem. Eleverna har förstått att stjärnorna inte var för att visa fröken sin förmåga att handla rätt, utan helt enkelt för att bevisa att de fixar det. Och nu fixar de det utan stjärnor. Kommunikation.
För att det är behagligare för dem själva när det är lugnt klimat i ett klassrum.

Självklart kan inte eleverna vara med och bestämma precis allt kring undervisning och placeringar etc, men nästan.
Att skriva den pedagogiska planeringen tillsammans med eleverna på smartboarden, visa läroplanen, prata om förmågorna och tydligt prata om varför och hur de ska till sig kunskapen, det är ju själva grunden till en lyckad undervisning. Tycker jag.


Självklart finns det mer viktiga faktorer som spelar in, och en av de allra viktigaste har jag faktist sparat till slutet, men som jag skrev är de utan inbördes ordning..

5.TRO PÅ VARJE ELEV

Varje elev har kunskaper. Varje elev har förmåga att lära sig. Det är bara så att alla elever besitter inte samma kunskaper och inte heller samma förutsättningar för att ta till sig kunskap. Men. Det betyder aldrig att en elev inte kan. Och upplever man att en elev inte kan. Då är det jag, som lärare, som måste försöka hitta ett sätt som fungerar för just den eleven. Och hittar jag inte det, är det min uppgift att ta hjälp från elevhälsoteam etc.

Jag tror att just tron på en elev gör stor skillnad. Som lärare måste man visa att man tror på sina elever och ge dem uppmuntran och gå in med inställningen att ALLA ska lyckas.

En till sak som också är väldigt viktig, är föräldrakontakt. En lärare har hand om det finaste föräldrarna har, därför är även god föräldrakontakt en förutsättning för elevernas lärande.


Lärare är världens bästa jobb.

Av Josefine Bygghammar - 1 maj 2015 15:17

Igår var det valborg!
Jag minns inte vad jag gjorde på valborg förra året. Jag har verkligen försökt att minnas, men det går inte!

Igår var vi iallafall på Joans där Björn Rosenström spelade. Mycket folk och härlig stämning. Det var en mycket lyckad valborg måste jag säga.
Så den tackar jag mina vänner för!



Gårdagens outfit innehöll mina nya "kalasbyxor". Nya och nya, så fort jag läste att "jazzbyxor" var inne igen köpte jag sånna. Sen har jag inte använt dem flitigt, men igår var jag vågad.!


Idag har vi haft rep med teatern under förmiddagen.
Kallt och regnigt, men himla kul.
Snart en månad kvar till premiären!

Hörs

Presentation


En bloggande fröken som skriver om livet i och utanför skolan. Arbetar från och med i höst som Förstelärare inom IKT och entreprenörskap. Lever tillsammans med min kock och lever för att få ut det bästa av varje dag.


Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards